نگاهي به گارانتي در لپ تاپ

.::نگاهي به گارانتي در LapTop::.

LapTop ها هر روز بيش از گذشته جاي خود را در بازار پيدا مي كنند و هر روز بر تعداد افرادي كه در ميان دو انتخاب خريد يك كامپيوتر PCيا يك LapTop مردد بوده اند و سرانجام LapTop را انتخاب كرده اند،افزوده مي شود.

در عين حال گذشته از موارد بسيار در مورد نحوه خريد يك كامپيوتر همراه ،يك مسئله مهم و حساس،همان گارانتي و مسائل مربوط به آن است.خب،در اين باره بايد تاكيد كنيم ، گارانتي يك دستگاه ، به ويژه دستگاه حساس و گران قيمتي مثل يك لپ تاپ ، درست به اندازه خريد و انتخاب آن اهميت دارد ، پس براي آشنايي بيشتر ،به طور مختصر توضيحاتي مي دهيم.

به صراحت عـرض شود ، اگر از يك لپ تاپ و نحوه انجام تعمييرات كوچك سخت افزاري و يا نرم افزاري آن چيزي نمي دانيد ، و يا اينكه از يك لپ تاپ گران قيمت بهره مي بريد ، بخت شما در زمينه استفاده بهينه و آسوده از آن ، زماني بيشتر خواهد بود كه از يك گارانتي مناسب بهره ببريد.

توجه داشته باشيد كه قبلاً ، شركتهاي سازنده لپ تاپ ، هر يك از لپ تاپ هاي خود را به مدت 3 سال گارانتي مي نمودند ، ولي ظاهراً در حال حاضر به خاطر پاره اي از ملاحظات اقتصادي ،‌ كمي محتاط تر عمل كرده و اكثراً گارانتي هر لپ تاپ را به يك سال محدود نموده اند كه البته به درخواست مشتري حاضرند آن را به  دو و يا حداكثر سه سال ارتقا دهند.

البته معمولاً ميزان پولي كه براي ارتقاي گارانتي لپ تاپ براي سالهاي اضافه مي پردازيد ، براي سال دوم حدود صد دلار و براي سال سوم حدود 150 دلار آمريكا خواهد بود(گارانتي بين -الملل).البته در ايران  ، شركتهاي فروشنده براي گارانتي در چنين مدت زماني ، چيزي در حدود حداكثر 150 هزار تومان براي گارانتي ايران از شما اخذ مي كنند.يعني با دادن اين پول به فروشنده لپ تاپ در ايران ، فروشنده متعهد مي شود كه در ازاي مدت گارانتي از نوع ايراني ،‌ هرگونه هزينه تعمير لپ تاپ و يا حتي زماني كه نياز به ارسال لپ تاپ شما به واحد تعمييرات در مركز گارانتي وجود داشت ،‌كليه هزينه ها بر عهده شركت فروشنده لپ تاپ باشد( در مورد لپ تاپ هاي به فروش رسيده در ايران ،‌ اين مراكز اغلب در دبي هستند).البته به جز مواردي كه تشخيص داده شود كه عيب وارد سخت افزاري ، از طرف خريدار بوده است، كه در اين صورت هزينه تعويض هرنوع قطعه سخت افزاري ،‌ از خريدار به طور جداگانه اخذ مي شود.

در اينجا لازم به ذكر است ،‌ همواره يادتان باشد كه اگر از لپ تاپ خود به دقت استفاده نماييد و البته در همان ابتداي امر مشكلي در لپ تاپ شما وجود نداشته باشد ، مي توانيد با خيال راحت از لپ تاپ خود بهره ببريد و در اين صورت مطمئن باشيد كه پس از گذشت يك سال و انقضاء گارانتي يك ساله ، در نهايت به فكر تعويض باطري دستگاه خواهيد بود ، آن هم به شرطي كه زياد از لپ تاپتان كاركشيده باشيد و تعداد دفعات شارژ باطري آن ، بيش از 300 بار بوده باشد.

در هر صورت در نظر داشته باشيد كه دستگاه شما يك لپ تاپ بوده و هزينه و حساسيت و توجه بيشتري را نسبت به يك سيستم روميزي از شما طلب ميكند؛

————————————————————

حال در اينجا چند اصطلاح را كه در مبحث گارانتي لپ تاپ مشاهده خواهيد كرد ، برايتان شرح مي دهيم ، كه با انواع آن در صورت برخورد ، آشنا باشيد :

DEAD-IN-ARRIVAL-GUARRANTEE:

اين اصطلاح به مفهوم اين است كه اگر لپ تاپ شما در هنگام باز نمودن جعبه آن ، صدمه ديده و معيوب از آب در آيد(نهايت بدشانسي!!!!!) ، در اين صورت ، شما حداكثر ظرف بك روز كاري يعني 24 ساعت ، و اگر يك روز قبل از تعطيلات آخر هفته آنرا خريده باشيد(تعطيلات آخر هفته در كشورهاي غربي معمولاً 2 روز است و در اين صورت حداكثر 72 ساعت) ، ميتوانيد آنرا پس بفرستيد تا عيب يابي گرديده و در صورت ايراد اساسي ، ظرف 48 ساعت ، نمونه ديگري از آن برايتان ارسال گردد.

WARRANTY:

به مفهوم كلي ، گارانتي شركت مي باشد. آنهم در قبال اين امر كه دستگاه شما به طور نرمال كار خواهد كرد و البته اگر در طول مدت زمان مشخصي از خريد ، دستگاه داراي اشكال سخت افزاري باشد(در صورتي كه ايراد وارده از طرف كاربر نبوده باشد) ، بدون دريافت وجه اضافي ، قابل تعويض باشد.

Unlimited Warranty:

به مفهوم تعويض و يا تعمير بدون اجرت هر قطعه از لپ تاپ شما در طول مدت زمان تعيين شده از طرف سازنده و در صورت امكان ، مادام العمر مي باشد.

Warranty Limited:

به معناي تعهد به تعويض و يا تعمير برخي از قطعات لپ تاپ شما در طول مدت تعيين شده گارانتي است.قطعاتي كه شامل اي نطرح مي گردند ، در ليست برگه گارانتي لپ تاپ قيد مي شوند.همچنين براي اخذ اطلاعات بيشتر در مورد جزئيات آن ، بايد به سايت سازنده مرجعه نمود ، چرا كه ميزان خسارت وارد آمده و نحوه بوجود آمدن آن نيز توسط كارشناس همان شركت تعيين مي شود  ، و در تعيين مبلغ احتمالي پرداختي شما جهت تعمير آن اهميت دارد.

Onsite Service:

بدين معني است كه تحت اين نوع گارانتي ، شركت سازنده لپ تاپ داراي نتخصصين و افراد مجربي در تعمير مي باشد كه با گرفتن آدرس شما در طول مدت گارانتي ، به منزل شما آمده و جهت تعمير احتمالي و يا تعويض قطعه لپ تاپ در حضور شما و در منزل شما اقدام مي نمايد(البته اين مورد بيشتر در آمـريكا و اروپا كه سازندگان لپ تاپ ، داراي مراكز متعدد و فعال تعمير لپ تاپ هستند صادق است!!!).

Return to Depot:

در اين نوع گارانتي ، شما مي بايست لپ تاپ داراي مشكل خود را به مركز تعمير آن كه در برگه ضمانت نامه آمده است ارسال كنيد.برخي شركتها ، حتي هزينه ارسال لپ تاپ از سوي شما به واحد تعمير آن و همچنين برگشت آنرا پوشش مي دهند و برخي  نيز چنين نمي كنند.

International Guarrantee:

تقريباً همه لپ تاپ هاي موجود در بازار ايران ، يكسال گارانتي International يا همان بين المللي دارند.به طوري كه اگر لپ تاپ شما در مدت زمان اين يكسال دچار مشكلي شد ، لپ تاپ با هزينه صاحب آن(!!!!!!) ، براي رفع عيب به مركز تعمير – كه عموماً براي بيشتر برندها در دبي است – ارسال مي شود.

:گارانتي محلي (Local)

يك مدل ديگر گارانتي كه مدتي است در ايران مد شده ، به نام گارانتي محلي است.اين مدل گارانتي عموماً شـركتهايي ارائه مي كنند كه وارد كننده مجاز لپ تاپ هستند ، به طوري كه اگر لپ تاپ شما مشكل اساسي پيدا كرد ، با هزينه خود شركتي كه گارانتي محلي كرده ، لپ تاپ براي تعمير فرستاده مي شود.البته معمولاً خود اين شركتها نيز در ايران مركز تعمير دارند.

برگرفته از مجله دانش و كامپيوتر

Advertisements

Posted on نوامبر 12, 2008, in لپ تاپ and tagged , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: