DirectX

تاریخچه DirectX

DirectX در آوریل سال 1995 توسط مایکروسافت به بازار عرضه شد. مایکروسافت در آن هنگام به این نتیجه رسید که بازار بازی ها یک منبع بزرگ درآمد است و در همان سال DirectX 1 را به بازار عرضه کرد.directx

یکی از مهمترین برنامه های روی سیستم مبتنی بر ویندوز برنامه ای به نام DirectX است که حتماً درباره آن زیاد شنیده اید. زیرا هر بار که یک بازی جدید را خواسته اید نصب کنید احتمالاً با گزینه ارتقای این نرم افزار برخورد کرده اید. مایکروسافت برای ایجاد چند استاندارد در دنیای بازی ها Directx را ساخت. این نرم افزار سالهاست که عرضه شده.

DirectX چیست؟

DirectX یک API (Application Programming Interface) جامع و پیشرفته چند رسانه ای است که در هر نسخه ویندوز مایکروسافت وجود دارد. نویسندگان بازی ها با استفاده از DirectX دیگر مجبور نیستند هزاران سطر برنامه برای پشتیبانی از همه کارت های صدا ، گرافیک و … موجود در بازار بنویسند.

هر بازی نیاز به کارت گرافیک و کارت صدا (در بازی های جدید نیاز به شبکه و مودم) دارد. مشکل کار این است که بازی ها، کدام کارت ها را از میان صدها کارت موجود در بازار انتخاب کنند. برای رفع این مشکل از DirectX استفاده می شود. اکنون دیگر نویسندگان بازی ها مجبور نیستند که یک کتابخانه نرم افزاری برای انواع کارتهای صدا و گرافیک و … ایجاد کنند. برنامه نویسان بازی ها دیگر نگران جزئیات سخت افزار نخواهند بود و برای این منظور کافی است DirectX را فراخوانی کنند. در این صورت DirectX سخت افزار کامپیوتری را برای بازی شناسایی می کند.

API

رابط برنامه ساز کاربردی است که ساخت نرم افزار را آسان می کند. APIها قطعات آماده ای از نرم افزارهای مفید هستند که نویسندگان برنامه های کاربردی به جای نوشتن تکالیف آنها براحتی از آنها بهره می گیرند .

اجزاء DirectX 9

هر Directxاز چند جزء تشکیل شده است :

1.     Direct 3D :

یک مدل مبتنی بر سه بعدی برای ایجاد جلوه های ویدئویی جدید(به ویژه نورپردازی پیشرفته) است.

2.     Direct Input :

وسایل ورودی مانند صفحه کلید، ماوس و دسته بازی (joy stich) را پشتیبانی می کند.

3.     Direct Audio :

صدای وسایل موسیقی را واقعی می کند.

4.     Direct Show :

آهنگ سازی همزمان، اصلاح صدا و تصویر و پشتیبانی بهینه شده از DVD را فراهم می سازد.

5.     Direct Play :

شامل پشتیبانی از بازی های چند کاربری (در محیط شبکه ای) و همچنین ارتباطات مبتنی بر صدا است.

Advertisements

دربارهٔ Yaser Hosseini

یاسر هستم طراح وب علاقه مند به طراحی تجربه کاربری و مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار، عاشق کوهنوردی و دوچرخه سواری ولی حرفه ای نیستم. یادمیگیرم و به اشتراک میذارم

Posted on فوریه 3, 2009, in نرم افزار, سیستم عامل, سخت افزار and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 دیدگاه.

  1. خیلی عالیه . دستت درد نکنه .

  2. your welcome

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: