حتي شما گوگل عزيز!

یک داستان جالب حتما بخونید

«نه!»؛ یک پاسخ صریح و روشن. حالا اگر بخواهید، مي‌توانید به سبک برخی فیلم‌های ایرانی عبارت « همین که گفتم !» را هم کنارش بگذارید تا قاطعیت این پاسخ بیشتر احساس شود. این یکی از مهم‌ترین «نه»‌های دکتر اشمیت به یکی از اولین درخواست‌های لری پیج و سرگی برین در سال 2001 است.

یعنی درست زمانی که او از سان مایکروسیستمز به شركت گوگل پیوسته بود. نقل است که به مجرد ورود اشمیت به جمع گوگلی‌ها، پیج و برین درخواست خود را مطرح کرده بودند: «ما یک مرورگر مي‌خواهیم. مرور گر خودمان را.» اما او پاسخ منفی داده بود: «حالا وقتش نیست. به موقع این کار را انجام خواهیم داد.» طبیعی است که بی‌درنگ پرسشی کنایه آمیز در ذهن شکل مي‌گیرد: مگر تمام كسب‌و‌كار غول جست‌و‌جو براساس مرورگر بنا نشده؟ مگر جز این است که هر کلیک خواسته و ناخواسته‌ای در صفحات گوگل از مرورگر مستقیم یا غیر‌مستقیم به تقویت این شرکت مي‌انجامد؟ پس چه کسی بیش از گوگل مي‌تواند از یک مرورگر نفع ببرد؟ و چرا اين شرکت خیلی زودتر از این‌ها دست به این کار نزده است؟

این اتفاق اما، تا سال‌ها انجام نشد و در نهایت گوگل در سال 2009 مرورگر کروم را معرفی کرد. استدلال اشمیت در این زمینه نغز و مهم است. او مي‌گوید، در آن سال‌ها گوگل هنوز آن قدر سترگ و قدرتمند نشده بود که بتواند در دنیای مرورگرها قد علم کند و حریف بطلبد. توجه داشته باشيد، این موضوع را کسی مطرح مي‌کند که هنگام فعالیت در شرکت سان، جنگ مرورگرها را در خلال دهه 1990 میلادی از نزدیک شاهد بوده است.

اشمیت جنگ سرد و گرم شرکت‌های سازنده مرورگر را دیده بود و مي‌دانست که پا گذاشتن به این کارزار کار هر کسی نیست. بر همین اساس، عرضه مرورگر گوگل نزدیک به یک دهه طول کشید تا سرانجام غول جست وجو امروز بتواند قاطعانه و با اعتماد به نفس در این عرصه حضور يافته و دست کم روی کاغذ سرویس‌های تحت وب خود را با کیفیت و یکپارچگی بیشتری ارائه کند. درس گوگل مهم است: فراتر از زمان خود حرکت نکنید، اما فراتر از زمان خود پژوهش کنید. این موضوع با اندکی اغماض درباره معرفی سیستم عامل Chrome OS نیز صدق مي‌کند.

سیستم عامل کروم گوگل که زمان کوتاهی پس از معرفی موتور جست وجوی Bing مایکروسافت معرفی شد، با ادعاهای سهل و ممتنعی وارد میدان شده؛ به گفته گوگل کروم یک سیستم عامل سریع، سبک وامن است که مبتنی بر هسته لینوکس و مرورگر کروم طراحی شده ، با هدف کاربردهای تحت وب توسعه یافته و بازار نت‌بوک‌ها را هدف قرار داده است. در همین چند سطر تعریف نکات مهم و قابل تأملی نهفته است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها خواهم پرداخت.

از یک منظر، علاوه بر مرور و جست‌و‌جو بسیاری از سرویس‌های اینترنتی و تحت وب گوگل امروز به طور نسبی عمومیت یافته و کم‌و‌بیش بازار و مشتریان خاص خود را پیدا کرده است.

Google Docs, Google Maps، پيكاسا، جی‌میل و… به اشکال و در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و با عرضه احتمالی سرویس‌های دیگری چون GDrive (عنوانی غیر‌رسمي ‌برای دیسک سخت مجازی و تحت وبی که گفته مي‌شود محدودیت ظرفیت ندارد و در آینده معرفی خواهد شد) مجموعه‌ای را تشکیل خواهند داد که مي‌توانند یک سیستم خدماتی مبتنی بر کلاود یکپارچه، کارآمد و با تجربه کاربری متفاوت از پلتفرم‌های دیگر را تشکیل دهند (شاید همین کلاود برای پلتفرم‌های غیر کرومي‌هم در دسترس باشد، اما بی شک روی سیستم عامل گوگل مزایای فنی و تجاری خواهد داشت).

در واقع همین پلتفرم کلاود محاسباتی است که مي‌تواند گوگل را از رقبا متمایز و کروم را به چیزی بیش از « یک توزیع لینوکسی پرمدعای دیگر» تبدیل کند. تأکید بر زمان‌بندی دقیق گوگل برای عرضه سیستم عامل کروم از آنجا نشأت مي‌گیرد که بدانیم در حال حاضر تقریباً هیچ کلاود محاسباتی‌اي ویژه کاربران خانگي وجود ندارد و این عرصه به دلایل فنی و تجاری مختلف تا اندازه‌ای بکر باقی مانده است. این در حالی است که چنین سرویس‌هایی به آرامي‌در حال شکل گیری است. در حوزه موبایل، RIM با سرویس‌های یکپارچه ارتباطی و اپل با سرویس MobileMe چنین خدماتی را ارائه مي‌کنند و مایکروسافت نیز سرویس تقریباً مشابهی به نام MyPhone (چه همخواني آشنایی!) در این حوزه قدم گذاشته است. اما در مورد کاربردهای گسترده‌تر و متنوع‌تر دسکتاپ هنوز در آغاز راه قرار داریم. از سوی دیگر، بسترهای فنی لازم برای ارائه چنین سرویس‌هایی به آرامي‌در حال ایجاد و تکمیل هستند.

با این اوصاف ، به گمان من بحث‌هایی که این روزها پیرامون بررسی مقایسه‌ای دو سیستم‌عامل کروم و ویندوز (به ویژه در بازار نت‌بوک‌ها‌) مطرح مي‌شود، در حال حاضر چندان موضوعیت ندارد و اتکا به ادعاهایی چون سریع‌تر بودن زمان بوت شدن کروم یا مواردی از این دست، ساده انگاشتن ماجرا و انحراف و دور شدن از رقابت اصلی است؛ رقابت پلتفرم‌های کلاود محاسباتی برای کاربردهای روزمره. در حال حاضر، به نظر مي‌رسد نقطه شروع این رقابت سال 2010 میلادی خواهد بود. بدیهی است که هم‌قدوقواره‌های گوگل نیز تلاش در این زمینه را آغاز کرده اند.

مايکروسافت حرکت به سمت کلاود را از بازار کاربردهای سازمانی و با معرفی ویندوز اژر (Azure) آغاز کرده است و پروژه به نسبت محرمانه Midori را در چشم‌انداز خود مي‌بیند. بعید نیست این شرکت به زودی به دنیای کاربردهای شخصی كلاود نیز وارد شود. از اپل هم شایعاتی درباره معرفی یک کامپیوتر قابل حمل حساس به لمس ( یک آی‌پاد تاچ بزرگ) شنیده مي‌شود که با سرویس‌های تحت وب این شرکت ( عمدتاً چند رسانه‌ای ) یکپارچه خواهد بود. بر همین اساس، در حال‌حاضر تنها مي‌توان گفت که با آغاز سال 2010 در عرصه پلتفرم‌های کلاود با كاربردهاي خانگي هیچ کس تنها نخواهد بود. حتی شما گوگل عزیز!

Advertisements

Posted on اوت 28, 2009, in سیستم عامل and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 دیدگاه.

  1. با عرض پوزش بدلیل مسائل ف.ی.ل.ت.ر.ی.ن.گ از گفتن منبع معذورم

  2. خیلی جالب بود …. واقعا خوشم اومد

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: