4 دلیل برای نگرانی درباره حفظ حریم خصوصی در Facebook

ترجمه و بازنویسی: بابک فخریلو

بزرگترین شبکه ی اجتماعی دنیا، راه های جدید و جالبی را برای به اشتراک گذاری اطلاعات، پیوندها و سایر چیزهای online  به شما عرضه می کند، که ویژگی های جدیدی مانند دکمه ی like توسعه یافته یا خصوصی سازی سریع را با خود دارند. اما در همین زمان، تمایل Facebook برای به اشتراک گذاری و عمومی کردن هرچه بیشتر اطلاعات شما که پیش از این شخصی بودند، دارد تبدیل به عادتی دردسر ساز می شود. نگرانی هایی که اخیرا راجع به رفتار Facebook با حریم خصوصی کاربران  به وجود آمده، سبب شده تا سازمان های مدافع حقوق مشتری در آمریکا شکایتی را علیه این سایت به دادگاه فدرال ارائه دهند.

گرچه Facebook ابزار مناسبی برای ارتباط با دوستان و به اشتراک گذاری تصاویر و اخبار است، اما هوشیار بودن نسبت به چگونگی برخورد آن با اطلاعات شما و و تغییر سیاست های آن در گذر زمان، اهمیت زیادی دارد.

با دانستن این مطلب، در اینجا به 4 دلیل برای نگرانی درباره ی نحوه ی برخورد Facebook با حریم خصوصی کاربران، می پردازیم.

1.پس رفت حریم خصوصی

Electronic Frontier Foundation در وبلاگ خود پستی را منتشر کرده که به کمک یک نمودار، پس رفت حریم خصوصی در Facebook را از خصوصی نگهداشتن اطلاعات شما تا عمومی کردن هرچه بیشتر آن نمایش می دهد.

برای مثال، در سال 2005 کاربران دیگر، تنها زمانی می توانستند اطلاعات شخصی شما را ببینید، که «دست کم در یکی از گروه هایی که شما در تنظیم حریم خصوصی مشخص کرده بودید، عوض باشند». در سال 2006، اطلاعات آشکار(public) شامل «مدرسه، محل هایی که شما مشخص کردید، و سایر محدودیت های اجتماعی معقولی که Facebook به شما می گفت » می شد. در سال 2007، اطلاعات آشکار شامل «نام، نام مدرسه، و تصویر بند انگشتی از تصویر نمایه(profile) شما» بود. در ماه نوامبر سال 2009، آن دسته از اطلاعات شما که آشکار بودند، توسط موتور های جست و جوی شخص ثالث فهرست بندی شد، و در دسامبر همان سال، اطلاعات آشکار شما موارد «نام، تصویر نمایه، فهرست دوستان، صفحات مورد علاقه شما، جنسیت، منطقه ی جغرافیایی، و شبکه ها» را شامل می شد.

این تغییر در حریم خصوصی برای پنج سال بسیار زیاد است، گرچه برخی از اینها به خاطر محبوبیت Facebook و ویژگی ها و خدمات جدید آن است. با این حال، جالب است بدانید چقدر از اطلاعات Facebook شما در طول زمان آشکار می شود.

2.تنظیمات پیچیده ی حریم خصوصی

Facebook به شما اجازه می دهد تا سطح مشخصی از کنترل را، روی اطلاعاتی که می خواهید محفوظ بمانند داشته باشید، اما این کنترل ها آن طور که باید ساده نیستند. برای مثال، یک بخش کلی در تنظیمات حریم خصوصی وجود دارد که «Friends, Tags and Connections» نام دارد و نوع اطلاعاتی که درباره ی دیگران در نمایه شما آشکار می شود را مشخص می کند.

اما برای کنترل آنچه دوستان شما درباره ی شما به اشتراک می گذارند، باید تنظیمات بخش «Applications and Websites» را ویرایش کنید. اگر شما با تنظیمات حریم خصوصی Facebook آشنا باشید، شاید این دسته بندی منطقی به نظر برسد، اما کاربری که با این سیاست ها آشنا نیست، زمان طولانی تری را در پیدا کردن آنچه می خواهد سپری می کند.

پیچیدگی های زیاد دیگری در تنظیمات حریم خصوصی Facebook وجود دارد، اما جنبه ی مثبت این جاست که تصمیم گیری درباره ی فهرست شدن توسط مورتور های جست و جو مانند Bing، Google و Yahoo خیلی ساده است.

3.»اتصال های(Connections)» مبهم

Facebook به تازگی حجم زیادی از داده ها را زیر عنوان Connections جای می دهد، که شامل likes و دوستان و ارتباط هاست. همچنین ممکن است شامل شهر کنونی، محل تولد، خانواده، رابطه ها، شبکه ها، فعالیت ها، علاقه مندی ها و مکان های شما باشد. مساله اینجاست که Facebook در مورد آنچه  که واقعا در Connections قرار می گیرد، و چگونگی فهرست شدن این اطلاعات آشکار در نمایه شما، شفاف نیست. Facebook در آخرین سیاست حریم خصوصی خود درباره ی  Connections  این طور توضیح می دهد:

Facebook» شما را قادر می سازد تا به طور مجازی با هرشخص یا چیزی که می خواهید، از دوست یا خانواده تان گرفته تا شهری که در آن زندگی می کنید، رستورانی که دوست دارید، ارتباط برقرار کنید. تنظیمات حریم خصوصی، فقط افرادی که می توانند اتصال را در صفحه ی نمایه شما ببینند، کنترل می کند. اگر از آشکار شدن اتصال راحت نیستید، بهتر است آنرا حذف کنید یا اصلا اقدام به ایجاد اتصال نکنید.»

در هیچ جای سیاست حریم خصوصی Facebook، درباره ی اینکه Connections در اصل چه چیزی هستند، توضیحی وجود ندارد. برای مثال به شما نمی گوید هر چیز در بخش «Likes and Interests» نمایه شما، جزئی از Connections است، بنابراین حالا اطلاعات آشکار شده است.

Facebookباید به طور صریح مشخص کند که connections چه هستند، و در کجای نمایه ی شما جای می گیرند.

4.خلاص شدن از Likes و Interests سخت تر می شود

Facebook قصد دارد با پیوند دادن علاقه مندی های شما به صفحات وب در اینترنت، بخش Likes و Interests از نمایه شما را توسعه دهد. برای مثال اگر شما فیلمی را در IMDB.com دوست داشته باشید، پیوندی از آن صفحه به نمایه Facebook شما ایجاد خواهد شد. مشکل اینجاست که ظاهر جدید Facebook، حذف کردن علاقه مندی ها از نمایه را به طور باور نکردنی دشوار کرده است.

برای مثال من صفحه ی فیلم Knight and Day را در IMDB بازدید کردم، و از آن «خوشم آمد» (به شیوه ی Facebook البته!)، سپس پیوندی در نمایه Facebook من ایجاد شد. حالا، برای پاک کردن آن پیوند از بخش «Likes and Interests» (زیر زبانه ی «Info»)، نمی توانم  با وارد کردن نشانگر موس و فشردن دکمه ی Backspace کاری انجام دهم. در عوض باید عنوان فیلم را انتخاب کنم، بعد در ستون چپ روی «Remove» کلیک کنم.(تصویر زیر را ببینید)

بعد، اگر بخواهم آیتم های بیشتری از علاقه مندی ها را پاک کنم، باید این فرآیند را برای هر «like» که بخواهم از نمایه ام بیرون کنم، انجام بدهم و یکی یکی آنها را پاک کنم. Facebook روشی ساده را برای انجام این فرآیند فراهم نمی کند، و هیچ راهی هم برای حذف حجم زیادی از داده ها نیست. فرآیند جدید، احتمال این که کاربران خودشان را برای حذف اطلاعات به درد سر بیاندازند کم می کند، و شما باید نسبت به غیر عمدی بودن این اقدام Facebook شگفت زده شوید.

نتیجه

Facebook سرویس های جدید و جالبی زیادی را ارائه می دهد، اما هرچه اطلاعات آن آشکار و عمومی تر می شود، شما باید نسبت به آنچه این شبکه ی اجتماعی با داده های شما انجام می دهد، و چگونگی حفاظت یا حذف آنها آگاه باشید.

منبع :

http://www.pcworld.com/article/195831/4_reasons_to_worry_about_privacy_on_facebook.html

Advertisements

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on مه 18, 2010, in وب 2.0, امنیت, حریم خصوصی and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: