فیس بوک سرویس ایمیل راه اندازی می کند

بابک فخریلو

روز دوشنبه سایت فیس بوک خبر از این داد که در حال ایجاد یک سرویس email کامل برای 500 میلیون کاربر خود است. مدیر ارشد این شرکت، Mark Zuckerberg گفت که در چند ماه آینده این سرویس به کاربران معرفی خواهد شد.

او گفت که email تنها بخشی از پروژه جدید سیستم پیغام رسانی همگرا، یعنی  Facebook Messages است. این سیستم e-mail، پیغام های درون Facebook، SMS و chat را به یک واسط می آورد، بدین ترتیب کاربران می توانند پیغام ها را در هر شکلی که مناسب کارشان است، ارسال یا دریافت کنند. کاربران این شبکه اجتماعی آدرس ایمیل @Facebook.com خواهند داشت، که به آنها اجازه می دهد تا با هر حساب ایمیل که خارج از فیس بوک ساخته شده ارتباط برقرار کنند.

این ویژگی صرفا یک ارتقا برای سیستم پیغام رسانی کنونی فیس بوک نیست، بلکه یک سیستمی است که از پایه در حال طراحی شدن است. این شبکه اجتماعی همچنین برنامه ی جدیدی برای iPhone انتشار خواهد داد که استفاده از سرویس جدید پیغام رسانی را آسان تر کند.

عناصر اصلی

سرویس جدید سه عنصر اصلی زیر را دارد

Seamless messaging:

پیغام رسانی یکپارچه: قابلیت برقراری ارتباط با کاربران داخل و خارج فیس بوک با استفاده از ایمیل، پیغام رسانی داخلی فیس بوک، IM و پیغام متنی با استفاده از ابزاره های همراه.

تاریخچه مکالمه: مکالمه ی میان دو نفر با عنوان های گفت و گوی متفاوت، تفکیک نمی شود، بلکه به عنوان یک بحث جاری ذخیره می شود.

Social inbox: ویژگی که در سایر سیستم های e-mail دیده نمی شود، این است که فیس بوک با استفاده از داده های جمع آوری شده شما در این شبکه ی اجتماعی، ایمیل ها و سایر پیام هایی که برای شما مهم هستند را مشخص می کند. سپس پیام های با ارجحیت بیشتر را در پوشه های مخصوصی دسته بندی می کند. این مشابه الگوریتمی است که برای news feed به کار برده می شود تا مهم ترین دوستان و محتوا را همیشه در بالای صفحه قرار دهد.(البته Gmail هم برای کاربران خود سیستمی را مدتی پیش معرفی کرد که priority inbox نام دارد).

این شرکت می گوید، Facebook Messages تا چند ماه آینده و به آرامی در دسترس کاربران خواهد بود. کاربران یک هشدار را در بالای صفحه ی پیغام رسان کنونی خود خواهند دید که آنها را دعوت می کند تا آدرس ایمیل جدید خود را دریافت کنند. برای آدرس هایی مانند www.facebook.com/marksullivan ، آدرس ایمیل مانند marksullivan@facebook.com خواهد بود.

مدیر ارشد این شرکت می گوید سرویس پیغام رسانی قابلیت ارتباط با همه ی سرویس های ایمیل دیگر را دارد، اما فعلا از IMAP پشتیبانی نمی کند.

پیغام رسانی؛ هدفی فراتر

با قابلیت برقراری ارتباط با کاربرانی که خارج از سیستم Facebook هستند، این شرکت می تواند آدرس های ایمیل و سایر اطلاعاتی که پیش از این در سرورهای خود نداشت را بدست آورد. Zuckerberg این را تایید می کند، اما می گوید چنین اطلاعاتی برای این ذخیره می شود تا سیستم پیغام رسانی هوشمند تر شده و کار با آن آسان تر گردد. او این نگرانی که بستر پیغام رسانی، داده های جمع آوری شده را برای استفاده در سیستم های تبلیغاتی هوشمند به کار خواهد گرفت، یا با سایر تبلیغ کنندگان یا بازاریاب ها به اشتراک گذاشته می شود، یا برای تولید کنندگان برنامه ها (apps) در دسترس خواهد بود، رد می کند.

چالشی برای گوگل

این حرکت فیس بوک اهمیت زیادی دارد؛ شلیک جدید در نبرد میان Facebook و Google برای فراهم ساختن جایی که کاربران بیشتر زمان خود در اینترنت را در آن سپری کنند. گوگل در حال حاضر این افتخار را نصیب خود کرده، اما فیس بوک هم ثابت کرده که سرویس اعتیاد آورش می تواند توجه کاربران را برای مدت زمان طولانی به خود جلب کند. برای داشتن تبیلغات و بازاریابی موفق در اینترنت، این مساله ارزش زیادی دارد.

جالب اینجا است که Zuckerberg می گوید سیستم پیغام رسانی قاتل Gmail نخواهد بود.»ما انتظار نداریم که کاربران صبح از خواب بیدار شوند و با حساب Gmail خود خداحافظی کنند. بلکه انتظار داریم در طی چند ماه یا چند سال، کاربران این را بگویند که ‹بله! این همان کاری است که یک سرویس پیغام رسانی باید انجام دهد.'»

کاملا پیدا است که فیس بوک تلاش می کند تا سرویس هایی مانند آنچه گوگل ارائه می دهد، پیرامون قابلیت جست و جوی خود فراهم سازد. فراتر از قابلیت های پیغام رسانی، در حال حاضر می توانید پیوندها، تصاویر و کلیپ های ویدئویی را به اشتراک بگذارید. یک ابزار گپ و پیغام رسانی هم در اختیارتان است. می توانید تماس های صوتی با Skype را در همانجا انجام دهید. ایمیل تنها بخشی غایب این رقابت بود، و اکنون در حال ایجاد شدن است.

شکی نیست که بحث های حریم خصوصی پیش خواهد آمد چرا که فیس بوک اطلاعات ایمیل ما را در سرور های خود میزبانی می کند. این شبکه ی اجتماعی چه اطلاعات جدیدی از ایمیل ما را جمع آوری خواهد کرد؟ اما باز هم همان بحث قدیمی پیش کشیده می شود: آیا دوست دارید به ازای از دست دادن کمی از حریم خصوصی خود، سرویس رایگان و مناسبی دریافت کنید؟

برگرفته از:

http://www.pcworld.com/article/210677/facebook_announces_email_service.html?tk=hp_fv

Advertisements

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on نوامبر 16, 2010, in وب 2.0 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 5 دیدگاه.

  1. فیس بوک چیه؟؟؟؟
    میشه یه توضیحی راجع بهش بدید؟

  2. فیس بوک یک شبکه اجتماعی یا در معادل تخصصی social networking که افراد می تونن تو اون عضو شن و به برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان خودشون بپردازن.

  3. خیلی ممنون آخه رو در و دیوار دانشگامون چیزای دیگه ای راجع بهش نوشتن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. salam man milad hastam
    ke taze ba facebook ashna shodam va taghriban aslan az an sar dar nemiaram mamnun misham age yki mano rahnamayi kone

  5. دوست عزیز راهنمایی خاصی نداره، مثل سایت های دیگه شما عضو میشید و از امکاناتش استفاده می کنید این هم همون طوری هست.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: