Blinking -2

در این پست کامپایل کردن و شبیه سازی برنامه Blinking که هفته قبل در موردش توضیح دادم به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش میدهم .

بعد از ایجاد پروژه جدید در Codevision ونوشتن برنامه برای کامپایل کردن از نوار ابزار روی دکمه Build All کلیک میکنیم.با این کار یک گزارش از وضعیت و پارامترهای کامپایل داده میشود.درصورتیکه برنامه Syntax Erorr نداشته باشد در پوشه پروژه یک فایل با پسوند hex قرار می گیرد که آن را به میکرو انتقال میدهیم .برای Debug کردن از فایلهای با پسوند cof,elf استفاده میشود .AVR Studio از فایل cof برای دیباگ استفاده میکند.

محیط برنامه Proteus به شکل زیر است .برای انتخاب قطعه باید روی دکمه Pick Devices کلیک کنید تا این پنجره باز شود .قسمت Keywordes برای جستجوی سریع استفاده میشود.برای پیدا کردن mega8 ( و یا هر قطعه دیگری )در تکست باکس keywordes نام قطعه را تایپ کنید و یا از قسمت Category در لیست Microprocessor ICs دنبال ATMEGA8 بگردید .با کلیک کردن روی نام قطعه مورد نظر , نام آن به قسمت DIVICES در صفحه طراحی اضافه می شود .LED هم در لیست Optoelectronics قرار دارد .با زدن کلید OK به صفحه طراحی بر میگردیم .

بعد از قرار دادن قطعات در بخش DEVICES میتوان آنها را انتخاب کرد و در جای مناسب در صفحه قرارداد و سپس باید سیم کشی بین پایه های AVR و LED ها را رسم کرد .

بعد از سیم کشی نوبت به تست برنامه میرسد .با کلیک راست روی mega8 , میکرو به رنگ قرمز در می آید و انتخاب میشود .با کلیک چپ پنجره Edit Component باز میشود .روی علامت پوشه جلوی Program File کلیک کنید و از پوشه پروژه Blinking فایل Blinking.hex یا Blinking.cof را انتخاب و کلید OK را بزنید.برای شروع شبیه سازی دکمه Play را بزنید و کار تمام است.

برای انتقال برنامه به میکرو و تست واقعی دوباره به Codevision برمیگردیم .ابتدا باید نوع پروگرامر تعیین شود پس منوی Settings->Programmer را انتخاب کنید .من از کابل پروگرامر STK 200/300 برای برنامه ریزی میکرو استفاده می کنم و تنظیمات آن به صورت زیر است .

حالا روی دکمه Run the chip programmer کلیک کنید تا این پنجره باز شود از گزینه ی Program->Erase Chip برای پاک کردن حافظه فلش میکرو و از Flash برای برنامه ریزی حافظه استفاده میشود ( فعلا بقیه تنظیمات این پنجره مخصوصا Fuse Bits و Lock Bits رو دست کاری نکنید !!! ).

( خوب از اینجا به بعد کارمون راحت شد و میرسیم به اصل مطلب یعنی AVR و برنامه هاش!!! )

پایان!

<<بعدی          قبلی>>

دربارهٔ DeltaCode

Somewhere near the sky Far away from people Far away from noise Somewhere near yourself

Posted on دسامبر 29, 2010, in AVR and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 7 دیدگاه.

  1. وحید مرسی. یه سوال ؟ Proteus برای شبیه سازی ؟

  2. خواهش میکنم .
    برنامه Proteus برای شبیه سازی سخت افزار استفاده میشود .

  3. منم دارم یاد میگیرم ها!

  4. همون طورکه همیشه گفتم AVR سادست !

  5. مرسی.آقای دلتا کد چرا دیگه از ای وی آر برنامه نمیذارین.من تازه برنامه ها و حرفاتونو میفهمم 🙂

  6. ممنونم از توجه تون خانم dan .
    با اینکه تصمیم گرفته بودم این بخش رو تعطیل کنم ولی ؛ چشم سعی میکنم یه مقاله دیگه بنویسم .

  7. خیلی ممنون 🙂 من این ترم آخری سرم خیلی شلوغه خودم چند تا پروژه ساخت میکروکنترولی دارم وگرنه منم همکاری میکردم 🙂

پاسخی بگذارید

