تابلوروان و گسترش پورت ها

 

در زمانهای نه چندان دور تابلوهای روان بسیار ساده بودند و فقط یک متن تبلیغاتی رو نشان میدادند ولی الان اوضاع فرق کرده ،انواع و اقسام افکتها رو در تابلو ها میبینید .همه اینها به لطف میکروکنترولر هاست .

دانلود DataSheet آیسی 74HC_HCT573_3.pdf
دانلود برنامه و شماتیک پروتئوس LED Display.rar

تابلو روان از تعدادی Dot Matrix تشکیل شده . دات ماتریس از یک شبکه دیودهای نورانی ساخته میشود.
ساختار داخلی دات ماتریس به این صورت است که تمام کاتدها در یک سطر به هم وصل هستند و تمام آندها در یک ستون به هم وصل میشوند یا برعکس . این ساختار باعث میشود که تعداد سیم هایی که برای روشن و خاموش کردن دیود ها لازم است کاهش یابد اما باز هم تعداد سیم های مورد نیاز خیلی بیشتر از تعداد پورت های ورودی خروجی AVR است . برای رفع این مشکل میتوان از IC های گسترش دهنده استفاده کرد . انواع مختلفی از این IC ها وجود دارند . در اینجا من از آی سی 74573 که یک آی سی Latch هست استفاده کردم .

همان طور که میدانید Latch در واقع یک حافظه است که میتواند مقداری که در آن Load میشود را در خود ذخیره کند . از این آی سی برای افزایش پورت خروجی استفاده میشود . با ایجاد یک Data Bus  و قرار دادن دیتا در باس و فعال کردن پایه LE یا Latch Enable میتوانید مقداری را در حافظه ذخیره کنید . پایه LE را می توان مستقیماً به پورت AVR  وصل کرد و آنرا کنترول کرد یا اگر به تعداد بیشتری Latch نیاز دارید ابتدا پورت را به یک دیکدر وصل کنید بعد خروجی دیکدر را به پایه های LE وصل کنید . پایه OE یا Output Enable هم چون Active Low است باید در سطح منطقی صفر باشد تا مقدار ذخیره شده در خروجی ظاهر شود .

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت فوق العاده www.hlachini.com مراجعه کنید . بهترین سایت فارسی در زمینه تابلوروان هستش به همین دلیل من بیشتر از این بحث نمیکنم و بقیه اش (مباحثی مثل حرکت در تابلو روان) رو به عهده خودتون میذارم _ تخصص من چیز دیگه ایه_.

دربارهٔ DeltaCode

Somewhere near the sky Far away from people Far away from noise Somewhere near yourself

Posted on مه 4, 2011, in AVR. Bookmark the permalink. 9 دیدگاه.

  1. دستت درد نکنه / ولی قرار بود اول تو دانشگاه کمک کنی باهم ببندیم ؟!

  2. حتماً با هم درستش میکنیم . کاری نداره ! ! !
    از tjsoftware هم تشکر میکنم بابت آپلود کردن برنامه واقعاً کلافه شده بودم !

  3. ایول آقا وحید AVR

    خیلی جالب بود

  4. قابل شما رو نداره علی آقا Network

  5. من دارم روش کار میکنم و تو ابهامات کذایی خودم دستو پا میزنم .

    این چندتا سوال رو جواب بده

    1- توی دیتا شیت این آی سی یک پایه گراند هست / ببین پابه شماره 10 / اما این جا پایه های oE به زمین وصل شده !!! چرا ؟ اصلا نقش این OE چیه که به زمین وصل شده !

    سوال دوم : توی مدار پایه های LE به پایه های پورت D اتصال داده شدن / گفتی که با هر پالس باید سه تا از پایه ها صفر و یکی برابر 1 بشه تا / اما تو برنامه من نفهیدم چه جوری سه تا پایه رو صفر و یکی رو یک کردی

    وحید سوال سومم خیلی مهمه و خواهش میکنم با حوصله بخون و جواب بده و به بزرگی خودت ما تازه کار ها رو ببخش :
    شما ورودی هات رو به هر ای سی از پورت D گرفتی و از آی سی به پایه های ماتریس رفتی … تا این جا رو فهمیدم / اما … تو پایه های منفی از ماتریس به ای سی و دوباره از ای سی به پورت D برگشتی !! جالبه که ورودی های ای سی رو هم سمت منفی گزاشتی !!! من گی____ج شدم !!!! یعنی اگر من خواستم از یک ماتریس هم استفاده کنم بدون لچ هر دو سرش رو به یک پورت وصل کنم ؟!!!

  6. سوال سوم اشتباهی نوشتم پورت D / منظورم پورت B بود /

  7. دوست من :

    1: پایه های 10 و 20 power supply هستند و بی بروبرگرد باید به GND و Vcc وصل شوند اگر میخواهی مدار کار کنه ولی در پروتئوس این پایه ها Hidden هستند و لازم نیست نگرانشون باشی .در مورد OE هم به جون شما من از خودم چیزی نمیگم ،داخل DataSheet که از شرکت معتبر Philips Semiconductor دانلود کردم نوشته برای استفاده در کاربرد هایی که نیاز به باس دارند به عنوان کنترول کننده باس استفاده میشه که هم زمان چند تا از لچ ها فعال نشوند . در صفحه 4 عکسش رو ببین پایه OE به بافر سه حالته وصل شده .اگر به یک وصل بشه خروجی غیر فعال میشه . اما اینجا ما در خروجی باس نداریم پس برای اینکه همیشه خروجی فعال باشه باید همیشه به صفر وصل بشه .

    2: ( پالس برای شیفت رجیستره ) با CONTROL_PORT=0x01<<j هر بار که j اضافه میشه پایه مورد نظر یک میشه j=0 0x01 , j=1 0x02 , j=2 0x04 , j=3 0x08

    3: Data به PORTB وصل شده حتی در پایه های منفی . پایه های منفی در هر ستون به هم وصل شدن تا با صفر شدن ،تمام ستونهای هم شماره روشن شوند.
    برای اینکه سر در بیاری باید ساختار داخلی دات ماتریس رو متوجه بشی . توصیه میکنم سایتی که معرفی کردم رو خوب مطالعه کنی .

    »در ضمن صفحه 46 آموزش سریع میکروکنترولر AVR برای تازه کارها (به قول خودت ) نقطه خوبی برای شروعه.«

  8. حالا سوالامو بیارم یونی … اعصابم بهم ریخته

  9. درکت میکنم . میدونم چی میگی .

پاسخی بگذارید

