جنبه های تاریک SEO – بخش اول

بابک فخریلو

دانش پیش نیاز: آشنایی مقدماتی با SEO

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو(SEO)، برای کسانی که نکات ظریف آن را می دانند سودمند است، اما برای کسانی که نمی دانند می تواند خطر سازی باشد.

قرار گرفتن در بالای فهرست نتایج جست و جوی یک موتور جست و جو، می تواند تفاوت میان موفقیت و شکست تجاری را مشخص کند. خوب، برای این که در این فهرست قرار بگیرید، چه می کنید؟

هرکاری که بشود؟

اگر این طور است، بدانید که پا به میدان مین گذاشته اید.

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو (SEO) شامل اقداماتی می شود که موجب می گردد صفحه ی وب شما جایگاه بالاتری در فهرست نتایج یک موتور جست جو داشته باشد. در 15 سال گذشته، SEO به یک هنر پیچیده تبدیل شده، چیزی که حالا اساس بسیاری از کسب و کارها است.

مشکل اینجاست که راه هایی زیادی برای بهبود جایگاه شما وجود دارد، که از نظر شرکت هایی نظیر گوگل، قانونی به حساب
می آیند، اما روش های هم هست که می تواند شما را دچار دردسر کند. گوگل (که 90% ترافیک مراجعه به موتورهای جست و جو) دوست ندارد به بازی گرفته شود، و اگر شما بخواهید با او بازی کنید، تلافی خواهد کرد.

کافی است از J.C. Penney، خرده فروش 17 میلیارد دلاری بپرسید، که به خاطر استفاده از روش های غیرقانونی برای بهبود وضعیتش در نتایج جست و جو در فصل فروش تعطیلات سال 2010، دستگیر شد. او متهم به مشارکت در اقدامی شد که link scheme نام دارد، و پیچیده ترین تکنیک غیرقانونی SEO است.

Darcie Brossart، معاون بخش ارتباطی شرکت Penney می گوید: «رده بندی های بالایی که ما کسب کرده بودیم، تنزل پیدا کردند.»، و مجازاتی که گوگل به آنها تحمیل کرد را تایید می کند. او این طور ادامه داد : «ما رابطه ی خودمان را با شرکت SEO قبلی قطع کرده ایم. نمی دانیم چطور این اتفاق رخ داد، آن را تایید نمی کنیم و هیچ مشارکتی هم در آن نداشتیم.»

باید مطمئن شوید که شرکتی که برای SEO با آن قرارداد دارید (یا کارمند داخل شرکت که این کار را انجام می دهد)، به خط قرمز های موتور های جست و جو نزدیک نمی شود، چرا که در این صورت، سایت شما متضرر خواهید شد. Vanessa Fox کارمند سابق بخش جست و جوی گوگل می گوید: «همه این کار را انجام نمی دهند، اما انجامش هم غیر عادی نیست. یک شرکت ممکن است با یک بیناد متخصص SEO تعامل داشته باشد، بدون این که چیز زیادی درباره ی SEO بداند.» (گوگل برای شرکت هایی که قصد به کارگیری متخصصان SEO را دارند، توصیه هایی دارد.)

داشتن زمینه ی ذهنی مناسب در مورد این که موتور های جست و جو چه چیزی را قابل قبول، و چه چیزی را غیر قابل قبول می دانند، می تواند به شرکت ها کمک کند تا مانع از درگیر شدن در چنین مسائلی شوند. آنچه در ادامه می آید، اشاره به برخی تکنیک های قانونی (نه خیلی هم قانونی) است.

اما ابتدا بهتر است به چگونگی امتیاز دهی گوگل به سایت ها نگاهی سریع بیاندازیم.

چاشنی مخفی گوگل

اساس روش امتیاز دهی به سایت ها در گوگل، که PageRank نام دارد، لینک ها هستند. PageRank مبتنی بر تعداد صفحات وب (خارج از سایت میزبان صفحه ی مد نظر) است که به صفحه مد نظر لینک داده اند، تعداد صفحاتی که به صفحه های لینک دهنده، لینک داده اند، و همین طور الی آخر.

با وجود این که مساله ی اصلی در روش رتبه ی بندی PageRank لینک ها هستند، روش گوگل از زمان تاسیس موتور جست جوی اش در سال 1997 تغییرات زیادی را به خود دیده است. این شرکت در حال حاضر صفحات را با یک الگوریتم رده بندی می کند که 200 فاکتور دارد. این فاکتورها به طور روزانه تنظیم می شوند. Hubert، سخنگوی این شرکت از 500 تغییر در سال گذشته خبر می دهد.

جزئیات بیشتر درباره ی الگوریتم منتشر نشده است. یک نسخه ی قابل دسترس برای همگان از روش رتبه بندی PageRank، توسط Google Toolbar نشان داده می شود. با این حال، آن رده بندی ها گاهی نیاز به چاشنی های دیگری هم دارند.

در مورد Bing، سخنگوی مایکروسافت تنها این را می گوید که سایت، به هنگام تصمیم در مورد رده بندی نتایج جست و جو، از سیگنال های رو به بالا استفاده می کند، و طبیعت و اهمیت این سیگنال ها هم به طور مرتب در حال تغییر هستند.

از آنجایی که الگوریتم ها به شدت محرمانه هستند، بسیاری از روش های قانونی SEO روی المان شناخته شده، یعنی لینک تمرکز دارند و هدفشان، ایجاد لینک از سایت هایی با PageRank بالا، به سایت هایی با رتبه های پایین تر است.

روش های قانونی (White-Hat) SEO

افراد خبره ی زیادی وجود دارند که می خواهند در مورد چگونگی ارتقای قانونی رتبه ی سایت در نتایج جست و جو، توصیه هایی را ارائه دهند. آنچه که همه ی آنها می گویند، ساختن یک سایت خوب است.

Chris Koller، مدیر یک شرکت تبلیغات دیجیتالی می گوید: «هدف این است که باید مرتبط با کاربر بود، بعد باید به فکر راهبرد موتور جست و جو باشید.»

«چیزی که سایت شما را یکتا و قانع کننده می سازد. آن را طوری بسازید که کاربران بتوانند آنچه را می خواهند، انجام دهند. آن را برای Web Crawler ها قابل دسترس سازید، بدین ترتیب می توانند لینک های سایت شما را دنبال کنند.» این را Maile Ohye یک توسعه دهنده در گوگل اضافه می کند.

«سایت شما باید محتوای قانع کننده ای داشته باشد که دیگران به طور طبیعی به شما لینک بدهند. همچنین ساختار URL سایت باید معنی دارد باشد، و در عنوان صفحه هم کلیدواژه ها را به کار ببرید.»

راهبردهای دیگری هم هست که می تواند کمک کند. Rand Fishkin از SEOmoz که یک بنیاد SEO است، استفاده از دنباله ای پیوسته از فروش اینترنتی، روابط عمومی و فعالیت های تولید برند را برای یافتن مخاطب درست، توصیه می کند. این روش ها شامل تولید وبلاگ های با محتوای هوشمندانه برای خوانندگان، تعاملات و گفت و گوهای واقعی در شبکه های اجتماعی، و tweet های جذاب می شود. استفاده از infographics، podcasts، webinars، فیلم ها و تالارها نباید نادیده گرفته شود.

استفاده از متنی های توضیحی همراه فیلم ها، بهره گیری از metatag های HTML، و نیز امتناع از داشتن چند سایت با محتوای مشابه، چرا که موتور های جست و جو آن را دوست ندارند، از دیگر توصیه ها است. بهتر است به جای چند سایت، از redirection دامنه های دیگر به یک سایت، استفاده شود. اگر پرسش و پاسخ های متدوال (FAQ) برای سایت خود در نظر گرفته اید، بهتر است آن را حول کلید واژه های برگرفته از سوالات ایجاد کنید. برای این کار هم می توانید از Wordtracker استفاده کنید.

درونمایی بیش از حد خوشبینانه ؟

منتقدان از این شکایت دارند که چنین رویکردهایی بیشتر برای موضوعات مورد علاقه ی وبلاگ نویس ها مفید است. اما موضوعات مبهم تر، با وجود این که در زمینه ی خود مفید هستند، هیچ دنباله رویی از سوی وبلاگ نویس ها ندارد، از این رو لینکی هم به آنها داده نمی شود.

برای این مساله، دست کم به طور موقت، راهی جز روش های غیر قانونی (Black-hat) باقی نمی ماند. «نا امیدی موجود میان متخصصان SEO قانونی، در مورد سایت هایی که باعث خارج شدن آنها از رده بندی می شود، بسیار زیاد است. گوگل ممکن است بتواند یک سایت را به دام بیاندازد، اما همیشه یک سایت دیگر هست که باعث تنزل رتبه ی شما شود.»

Aaron Wall، موسس SEO Book سایتی که برای آموزش SEO اختصاص داده شده، می گوید روش های متداول قانونی کارا هستند، اما بهترین کارایی را برای سایت های با رقابت کم، یا سایت های با محتوای مرتبط دارند.

حتی با وجود این، ممکن است سال ها طول بکشد که به جایگاه بالا صعود کنید. برای سایت های که رقیب دارند، حامیان آن سایت باید در مورد این که چه بخش هایی از ترافیک مورد نظرشان را سایت به خود جذب می کند، ارزیابی داشته باشند، و مطابق با آن معیار های خود را برای انجام SEO انتخاب کنند.

برگرفته از :

SEO: Beware of the dark side

Advertisements

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژوئن 16, 2011, in وب and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: