فناوری تشخیص چهره ی Facebook، چالشی برای حریم خصوصی

بابک فخریلو

بخش هایی از متن که با خطوط مورب نوشته شده، یاد داشت های من است، و متعلق به متن اصلی نیست.

به تازگی سر و صدای زیادی در مورد فناوری تشخیص چهره ی  Facebook به راه افتاده است. ما تصمیم گرفتیم نگاهی به خود فناوری داشته باشیم: آیا آن طور که فکرش را می کنیم دردسر ساز است؟ می توان در یک جمع بندی گفت، ویژگی تشخیص چهره هنوز به خوبی کار نمی کند تا تهدیدی جدی برای حریم خصوصی شما باشد.

چقدر کار خود را خوب انجام می دهد؟

فیس بوک می گوید کارکردن با فناوری جدید ساده است، چرا که چندین تصویر از یک شخص را گروه بندی می کند؛ در نتیجه کافی است نام دوست خود را یکبار تایپ کنید تا برچسب (Tag) به تمام تصاویر آن شخص افزوده شود. اگر دوست شما قبلا به اندازه کافی در تصاویر برچسب خورده باشد، Facebook نام او را پیشنهاد می کند تا دیگر نیازی به کلیک کردن اضافه نداشته باشید. ما هم معتقدیم استفاده از آن ساده است، البته اگر واقعا کار کند.

تست های زیادی را روی این فناوری جدید فیس بوک انجام دادیم تا ببینیم در حالت فعلی اش، واقعا چقدر به خوبی می تواند چهره ها را تشخیص دهد. تصاویری از افرادی که می دانستیم برچسبی برای آنها نزده ایم، و افرادی که برچسب های زیادی روی تصاویرشان بود را به Facebook آپلود کردیم. حتی تصاویری که قبلا در Facebook بود و برچسب هم داشت را مجددا آپلود کردیم. از آنجایی که Facebook به شما اجازه می دهد تا این ویژگی را در تنظیمات حریم خصوصی تان غیر فعال کنید، قبل از هر کاری مطمئن شدیم افرادی را که تصاویرشان را آپلود می کنیم، این ویژگی را غیرفعال نکرده اند.

آن طور که پیداست، این ابزار نباید آن قدر هم باعث نگرانی ما شود.

در حال حاضر به نظر می رسد فناوری تشخیص چهره ی Facebook در یک چیز خوب است، و تنها یک چیز: تشخیص این که یک چهره، یک چهره است. با در نظر گرفتن این که بیشتر دوربین های عکاسی معمولی هم فناوری تشخیص چهره دارند، به این نتیجه می رسید که Facebook چندان هم شاهکار نکرده.

همان طور که در زیر می بینید، این فناوری مشکلی در تشخیص اشکال صورت ندارد. متاسفانه نمی تواند بگوید که این تصاویر همگی تصاویر چهره ی یک نفر هستند.

در پایین می بینید که Facebook می تواند تصاویر را گروه بندی کرده، و تشخیص دهد که سه تصویر بالایی برای یک شخص هستند، و دو تای پایینی هم برای یک شخص دیگر. تقریبا خوب است. البته تمامی این ها تصاویر چهره ی یک شخص هستند.

به نظر می رسد که در صورتی که میزان نور، رنگ بندی، زاویه و حالت چهره ی شخص مشابه باشد، فناوری Facebook
می تواند چهره ی افراد را در چندین تصویر تشخیص دهد. در تصاویر پایین، Facebook دو تصویر اول را به عنوان چهره ی یک شخص می شناسد، اما این چندان هم فوق العاده نیست که با مشابه بودن پارامترهای اشاره شده بتواند این کار را انجام دهد. می بینید که در دو تصویر بعدی به خاطر  تغییرات زیاد در نور و زاویه، نمی تواند تشخیص چهره دهد.

ظاهرا اگر تنها یکی از پارامترها تغییر کند هم می تواند تشخیص چهره ها را انجام دهد. در تصاویر زیر، با وجود تغییر حالت چهره، تصاویری که متعلق به یک شخص هستند را به درستی شناسایی می کند. البته پارامتر های دیگر (نور، رنگ، زاویه) یکسان هستند.

این طور شایعه شده که ویژگی تشخیص چهره ی Facebook در شناسایی چهره ی افراد آسیایی چندان خوب عمل نمی کند(چقدر خوب!). تا آنجایی که ما می توانیم بگوییم، این طور نیست، چرا که تصاویر زیر خلاف آن را ثابت می کنند (حیف شد).

گاهی اوقات Facebook خیلی عجیب می شود. با وجود این که “Megan” بیشتر از 600 تصویر برچسب خورده در Facebook دارد، ما چهار تصاویر از او را که قبلا آپلود شده بود، دوباره آپلود کردیم، و Facebook تنها موفق به شناسایی یک تصویر از میان آنها شد.

دو نتیجه می توانیم بگیریم: اول این که سیستم تشخیص چهره ی Facebook تقریبا بد است. دوم این که استفاده از سبیل برای تغییر قیافه اصلا گزینه ی خوبی نیست.

Facebook  چطور تشخیص چهره را انجام می دهد؟

فناوری تشخیص چهره در چند سال گذشته پیشرفت زیادی داشته، و Facebook هم حالا تصمیم گرفته از آن استفاده کند. در ابتدا این دوربین های غیر حرفه ای بودند که با تشخیص بسیار ساده ی شکل چهره، راه را برای این فناوری باز کردند.

قدم بعدی، وارد کردن تشخیص به جزئیات بیشتر و انتساب هویت به چهره ها بود. سازندگان کامپیوتر شروع به ایجاد نرم افزار شناسایی-چهره و face-tracking در وب کم ها کردند، و حالا هم از آنها در کنسول های بازی استفاده می کنند تا نوعی جدید از تعامل کاربران با بازی ها را با بهره گیری از داده های بیومتریک که از چهره ی آنها بدست آورند (کاری که Kinect شرکت Microsoft می کند، و قرار است Nintendo هم چنین فناوری را در کنسول بعدی خود به کار گیرد.)، فراهم سازند.

واضح است که ترسناک ترین بخش از فناوری تشخیص چهره ی Facebook، این است که با افزودن تصاویر و برچسب زدن به آنها، کاری می کنید که این سیستم چهره ی شما را بشناسد.

«آنجایی که ما یک چهره را می بینیم، Facebook فقط اعداد را می بینید.» این را Andrew Ng از دانشگاه Stanford می گوید، کسی که روی مسائل machine-learning و هوش مصنوعی کار کرده است.»این سیستم به هر پیکسل یک مقدار اختصاص می دهد، و وظیفه ی کامپیوتر است که تشخیص دهد مجموع مقادیری که بدست می آید، نتیجه اش چهره ی دوست من هست یا نه.» میان فرآیند آنی و طبیعی که برای مغز و چشمان ما وجود دارد، و فرآیندی که کامپیوتر برای یک تصمیم گیری صدها هزار بار طی می کند، تفاوت وجود دارد. به هر حال به نظر می رسد دیگر Facebook در همه جا حاضر خواهد بود، هر چند هنوز این طور نیست.

برای این که بهتر بدانیم Facebook چطور چهره ی شما را شناسایی می کند، خوب است نگاهی به شرکت هایی نظیر Viewdle داشته باشیم، که برنامه ی موبایلی را برای تشخیص چهره توسعه داده اند که از پایگاه داده ی Facebook برای شناسایی نام دوستان شما استفاده می کند. Marisol MacGregor از Viewdle می گوید، machine-learning کلید اصلی دقیق تر کردن تشخیص چهره است.

با این حال و با وجود وعده هایی که فناوری تشخیص چهره می دهد، Facebook و سایرین بدون شک راه طولانی را برای ایجاد برنامه های دقیق تر و کاراتر در پیش دارند.

مانع بزرگ در فناوری بیومتریک، این است که در تشخیص برد گسترده تری از تغییرات چهره ناموفق بوده است. کامپیوتر MediaSmart و Kinect هر دو در شناسایی افراد با پوست تیره و در روشنایی کم، شکست خورده اند.

جای نگرانی هست؟

آنچه اکنون از فناوری تشخیص چهره ی Facebook می بینیم، بی خطر است. همان طور که نشان دادیم ویژگی هنوز چندان دقیق نیست.

این بدین معنی نیست که نباید درباره ی تاثیرات ضمینی این ویژگی در آینده نگران نباشید. هرچند اساس این فناوری بی خطر است، اما باید بدانید که Facebook قرار است پایگاه داده ای عظیم از چهره ی افراد را شکل دهد.

خیلی ها ممکن است بگویند: «خوب اگر دوست ندارید Facebook چهره ی شما را بشناسد، چرا از آن استفاده می کنید.» (چیزی که خیلی ها موقع ارائه ام در مورد حریم خصوصی می گفتن!)

به این سادگی ها هم نیست. Facebook می تواند از پایگاه داده ی رو به رشد خود به عنوان ابزاری برای ارتقای فناوری تشخیص چهره اش استفاده کند، و چه شما عضو آن باشید چه نه، با پیشروی سایت در این فناوری، و قرار گرفتن در عکس هایی که دیگران از شما می گیرند، تحت تاثیر آن قرار خواهید گرفت.

درنهایت Facebook می تواند فناوری بهبود یافته را به یک موتور جست و جو بفروشد، یا حتی موتور خود را برای جست و جوی چهره ی افراد ایجاد کند. اگر این را در نظر بگیرید که قوانین حریم خصوصی سایت، بدون آگاهی کاربران، هر چند وقت یکبار عوض می شود، لزومی ندارد که چنین وضعیتی را تصور کنید. با فرض این که فناوری به اندازه ی کافی رشد کرده است، دیگر اهمیتی ندارد که شما در Facebook هستید یا نه، اگر تنها یک تصویر از شما در اینترنت باشد، می توانید در معرض خطر باشید.

برگرفته از:

http://www.pcworld.com/article/230318/facebooks_facial_recognition_flops.html#tk.hp_ess

Advertisements

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژوئن 17, 2011, in وب, امنیت, حریم خصوصی and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 5 دیدگاه.

  1. ممنون از مطلب مفیدی که آپ کردی

  2. جالب بود….:)

  3. جالب بود:)

  4. جالب بود
    خوب شد من عکس خودمو نذاشتم تو فیسبوکا

  5. این فیس بوک به طرز خیلی وحشتناکی به داره پیش میره
    من چند وقت پیش یک میل برام اومده بود که از نظر اجتماعی بررسی کرده بود…

    اما تمام فعالیت ها رو ذخیره میکنه…از صفحه ی چه کسایی بازدید کردی، چند بار بازدید کردی، چقدر باهاش در ارتباط بود، چقدر براش مسیج فرستادی، در چه تاریخی با کی relationship برقرار کردی…در چه تاریخی به همش زدی… و خیلی چیزهای دیگه…

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: