جنبه های تاریک SEO – بخش پایانی

بخش دوم

بابک فخریلو

روش های خاکستری

میان روش های قانونی و غیرقانونی SEO، روش های خاکستری (میانی) وجود دارند، که در آن کارکردهای سوال برانگیز می تواند شباهت زیادی به کارکردهای مورد پذیرش داشته باشد.

» تفاوت ها از هدف و کاربرد فنی ناشی می شوند.» این را  Fishkin از SEOmoz می گوید.» اگر از راهنمایی های موتورهای جست و جو پیروی کنید و برای بازدیدکنندگان خود محتوای با ارزشی فراهم سازید، روش های قانونی را پیش گرفته اید.»

Fishkin ادامه می دهد: «فرض کنید من بگویم که در رقابت برای برنده شدن iPad، باید پیوند من را re-tweet کنید. این اتفاق خیلی عادی است. اما اگر بگویم برای برنده شدن باید از وبلاگ خود به صفحه ی وب من پیوند بدهید، گوگل ممکن است آن را خلاف قواعد خود در نظر بگیرد.»

» یا اینکه به مجله ای مراجعه کنم و در سایت آن مجله بخشی از تبلیغات را با پرداخت 3000 دلار در ماه، به خودم اختصاص دهم. اما بعد بگویم که پیوندهای تبلیغات به سایت من، باید جزو محتوای اصلی سایت باشند و صرفا redirection از یک تبلیغ نباشند. این کار از لحاظ فنی خلاف قوانین است.»

روش دیگری که در بخش خاکستری جای می گیرد، faceted navigation است. یعنی به هر کاربر یک صفحه ی سفارشی و خاص ارائه بدهید. این مساله اگر برای کمک کردن به کاربران باشد مشکلی ندارد، اما اگر صفحه را اضافه کنید، صرفا برای این که نظر موتور های جست و جو را جلب کنید، آنگاه این روش، جز بخش خاکستری می شود.

اما آشکارترین روش خاکستری، بدون شک content farming است، که در آن یک سایت میزان زیادی از صفحات را منتشر می کند که هر کدام موضوعات داغ جست و جو را پوشش می دهند، که اغلب هم اطلاعات واقعی کمی ارائه می دهند.

گوگل با تغییر الگوریتم خود در ماه فوریه، به مقابله با content farming پرداخت. در این بروز رسانی، سایت هایی که بخش کوچکی از متن عبارت جست و جو را داشتند، رتبه شان کاهش یافت، و در عوض سایت های که محتوای اصلی و اطلاعات مفید ارائه می کردند، رتبه شان افزایش یافت.

» بییشتر سایت های که از content farming استفاده می کردند، آسیب دیدند، اما از طرفی سایت هایی هم بودند که از این روش استفاده نمی کردند و صرفا به خاطر بعضی خصوصیات مشترک با سایت های content farm، تحت تاثیر این تغییر گوگل قرار گرفتند.»

یکی از صاحبان content farm، در مصاحبه ای گفت که مراجعه موتور جست و جو به سایت eHow (که متعلق به اوست)، بعد از این تغییر %20 کاهش داشته است. آن طور که در همان زمان اشاره شده بود، برای بازگرداندن جایگاه قبلی این سایت، تصمیم گرفته شد محتوایی با کیفیت بهتر و مقالاتی از نویسندگان حرفه ای در آن منتشر شود.

نگاهی بلند مدت داشته باشید

در نهایت می توان گفت که روش های قانونی برای بسیاری از سایت ها، کاربردی ترین روش برای تضمین موفقیت طولانی مدت در رتبه بندی نتایج موتورهای جست و جو است.

» اگر آنچه انجام می دهید نیاز به تحقیق های با هزینه ی بالا، یا ایجاد و توسعه ی روابط انسانی واقعی، و بازتاب آن روابط دارد، آنگاه روش شما، قانونی تلقی می شود. مفاهیم روش های قانونی ثابت هستند، اما روش های غیرقانونی برای این که از گوگل جلوتر باشند، همواره نیاز به تغییر دارند.»

Advertisements

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژوئیه 1, 2011, in وب and tagged , , , . Bookmark the permalink. 3 دیدگاه.

  1. اما هنوز هم خیلی جاها اشتباه می کنن، خیلی وقتا شده برای پیدا کردن بعضی از مطالب به سایت هایی می رم که از اول تا آخرشون تبلیغاته و فقط اون کلمه مورد نظر من توشون نوشته شده وهیچ مطلبی هم در موردش نیست…

  2. اره به وِیژه در مورد سایت های فارسی. قبلا یه سیستمی بود که می شد سایت های به درد نخور رو از فهرست نتایج حذف کرد، یعنی ی دکمه بود روش کلیک می کردی اون نتیجه حذف می شد ولی الان دیگه نیست.

  3. یه افزونه توی نود ایران معرفی کرده ، که میشه یه سایت رو از نتیجه حذف کرد…

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: