سفر به دنیای Ubuntu؛ روز سوم

به خاطر تاخیری که در انتشار مطالب مربوط به سری «سفر به دنیای Ubuntu» پیش میاد، معذرت می خوام. امیدوارم از هفته ی بعد این مشکل برطرف شه.

بابک فخریلو

برای بسیاری که iPhone یا iPad دارند، همگام کردن آلبوم های موسیقی در این ابزارچه ها یا به عبارتی sync کردن آهنگ های کامپیوتر با iPad، اهمیت زیادی دارد.

وقتی که وارد Ubuntu شدم، سیستم عامل به طور خودکار iPhone من را شناسایی کرد. پنجره هایی به نمایش در می آید که من را از متصل بودن یک ابزار به سیستم مطلع می کند، و برنامه هایی را برای باز کردن تصاویر و موسیقی های درون آن، پیشنهاد می دهد. پنجره ها را بستم، و iPhone هم مانند سایر حافظه های removable، روی میزکار سیستم عامل قرار گرفته بود. اما برای sync کردن مناسب نیست و من هنوز به iTunes نیاز دارم.

به سراغ دوست مورد اعتمادم Google رفتم تا جوابم را پیدا کنم. از یک طرف به نظر می رسد که مقاله های آموزشی زیادی برای Linux، و به ویژه برای Ubuntu وجود دارد. متاسفانه بیشتر این راهنما ها تاریخ گذشته و سخت هستند، و برای یک تازه کار لینوکس دردسر زیادی را به همراه خواهند داشت.

برای نمونه، گوگل من را به مقاله ای از سایت eHow.com ارجاع داد. این مقاله با گام هایی در مورد باز کردن Terminal  در Ubuntu شروع می شود و با فرمان «Sudo ……» ادامه پیدا می کند، و اجرای فرمان ها منجر به دانلود برنامه ی Wine می شود، که امکان اجرای برنامه های Windows را داخل Ubuntu فراهم می سازد. سعی کردم دستورات را یکی یکی اجرا کنم، اما موفق نشدم. به نظرم علت شکستم این بود که دستورات برای به یک نسخه ی خاص از Ubuntu بودند و برای نسخه های جدید کاربردی ندارد. اما اشتباه از من هم می تواند باشد.

جست و جوی دیگری هم در مورد نصب WINE در Ubuntu انجام دادم، و راه های ساده تری را برای افزودن یک download repository  به Ubuntu Software Center پیدا کردم. بعد هم روی یک پیوند کلیک کردم و WINE دانلود و نصب شد.

بعد از نصب شدن wine حالا نوبت این بود که دوباره سری به eHow بزنم، و دنبال دستورات نصب iTunes بگردم. روی پیوند راهنمایی های نصب نسخه ی 7.2 کلیک کردم. برنامه روی WINE نصب شد، اما در انتهای نصب خطاهایی را دریافت کردم، و iTunes هم اجرا شد. پیغام خطا در مورد وجود نداشتن فایل هایی بود که برنامه نیاز داشت.

به سایت iTunes.com رفتم و آخرین نسخه ای را که وجود داشت دانلودکردم. روی WINE نصب کردم، و برنامه کار کرد. البته تقریبا کار کرد.

هربار که iTunes را اجرا می کنم، پیام خطایی در مورد نبود چیزی در Registry دریافت می کنم، اما بعد از این که روی OK کلیک کردم، برنامه همین طور که باید اجرا شد. iTune فایل های موسیقی را از پوشه ی مخصوص اش استخراج کرد. با این حال وقتی یک آهنگ را پخش می کنم، بعد از دو دقیقه متوقف می شود. دیگر هیچ موسیقی پخش نمی شود. باید iTune را ببندم و دوباره اجرا کنم تا بتوانم دست کم دو دقیقه از یک موسیقی را گوش کنم.

مساله ی دیگر iTunes نشناختن iPhone بود. یعنی هنوز هم sync نمی توانم بکنم، و اگر نتوانم این کار را انجام دهم، نیازی به iTunes ندارم چرا که از Banshee که برنامه ی پخش موسیقی پیش نصب شده در Ubuntu است می توانم استفاده بکنم.

نتیجه این که برای استفاده از iTunes هنوز به Windows یا Mac نیاز دارم.

چیزی که در مورد Linux کشف کردم این است که به نظر می رسد همیشه یک راهی هست. اما یک سوال هم وجود دارد، چرا اگر کسی می خواهد از یک کامپیوتر استفاده کند، چرا باید راه های پرپیچ و خمی را صرفا برای اجرای یک برنامه ی ساده طی کند، وقتی راه های ساده تری است؟

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 3

در همین رابطه بخوانید:

سفر به دنیای Ubuntu؛ روز دوم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژوئیه 13, 2011, in Ubuntu and tagged , . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

پاسخی بگذارید

