سفر به دنیای Ubuntu؛ روز پنجم

به خاطر تاخیری که تو انتشار مطالب پیش میاد، معذرت می خوام، اینترنت نداشتن هم دردسر برای خودش.

بابک فخریلو

در سفر امروزمان به دنیای Ubuntu، تصمیم داریم واسط کاربری Unity را در Ubuntu به کار ببریم.

اما چرا Unity؟ خوب گفتنش سخت است. Unity یک مجموعه از ابزارها و تکنولوژی هاست. یک پروژه است. برای من، Unity یک واسط کاربری شیک تر برای کار کردن با Ubuntu است. Unity دکمه های برنامه را به سمت چپ صفحه نمایش می برد، و کارکردی مشابه نوار ابزار Windows 7 را ارائه می کند. همچنین شامل تکنولوژی هایی مانند Application Indicators، System Indicators، قابلیت های صفحه ی نمایش لمسی، و Notify OSD است.

مشکل اینجاست که Unity به امکانات سخت افزاری پیشرفته ای نیاز دارد، و اگر شما هم Ubuntu را با استفاده از Wubi نصب کرده اید، امکان دسترسی مناسب به درایور های گرافیکی وجود نخواهد داشت تا برنامه به درستی کار کند.

از آنجایی که در مورد Unity خیلی کنجکاو بودم، تصمیم گرفتم Ubuntu را از طریق USB hard drive اجرا کنم.

سایت Ubuntu راهنمایی های کاملی در مورد انواع روش های نصب این سیستم عامل ارائه می کند. من فایل ISO نسخه ی 11.04 (32-bit) را دانلود کردم. بعد روی دکمه ی رادیویی که گزینه ی نصب Ubuntu روی USB drive را نشان می داد کلیک کردم، که مرا به استفاده از ابزار Universal USB Installer رجوع داد.

کل این فرآیند بدون مشکل انجام شد، و حالا به جای boot کردن از Wubi، می توانم از طریق USB hard drive وارد Ubuntu شوم(توجه کنید که باید تنظیمات BIOS را طوری تغییر دهید که از USB، boot شود). متاسفانه این شکل از نصب هم چندان برای کار با Unity مناسب نبود.

جای نگرانی نیست. گزینه ی دیگر خالی کردن یک partition از hard drive و نصب Ubuntu با تنظیم dual boot است. البته فرآیند نصب از انچه که فکر می کردم بیشتر طول کشید.

بعد از extract کردن فایل ISO در Windows 7، انتظار داشتم که فایلی مشابه Setup.exe ببینم، اما فایل های اجرایی که دیدم Wubi.exe و USB-Creator.exe بودند. در عوض از طریق همان USB، boot سیستم عامل Ubuntu را اجرا کردم، چرا که بیاد دارم در آن، گزینه ای برای نصب Ubuntu وجود دارد.

فرآیند نصب، wireless adapter را فعال می کند و بدین ترتیب با شناختن شبکه های Wi-Fi، می توانید همزمان بروز رسانی ها را نیز نصب کنید. برای نصب Ubuntu سه گزینه در مقابلم قرار گرفت : «along side windows»، «obliterating windows» و «something else».

به نظر می رسید برای داشتن dual boot باید گزینه ی «along side Windows» را انتخاب می کردم، اما انتخابم اشتباه بود.

انتظار داشتم صفحه ای نمایش داده شود که در آن partition مورد نظرم را برای نصب Ubuntu انتخاب کنم. اما در عوض، خود Ubuntu،  بقیه partition سیستم که windows هم در آن بخش نصب بود را انتخاب کرد. ظاهرا باید «something else» را برای شیوه ی نصبی که در نظر داشتم انتخاب می کردم.

وقتی که نصب تمام شد، منوی boot ظاهر شد و من Ubuntu را انتخاب کردم.

به این روشی که Ubuntu را نصب کردم، سیستم عامل هم می تواند توانایی های کارت گرافیک من را شناسایی کند، یعنی امکان اجرای Unity فراهم است. البته نیاز به دانلود و نصب driver بهتر هم هست. بعد از بروز رسانی driver و reboot کردن سیستم، اتفاق خوبی که رخ داد این بود که بالاخره واسط کاربری Unity کار کرد. اما خبر بد این که  سیستم عامل دیگر تصویر را در مانیتور های external به کیفیت HDMI نشان نمی دهد.

تا به اینجا سه راه برای شروع کار با Ubuntu در اختیار دارم. می توانم USB Drive را به سیستم وصل کنم تا مستقیم به Ubuntu وارد شوم. می توانم لپ تاپ خود را به صورت عادی boot کنم، و بعد از منوی Ubuntu boot، بین آخرین نصب از Ubuntu یا Windows loader یکی را انتخاب کنم. در صورت انتخاب Windows loader، دو گزینه خواهم داشت، Windows یا استفاده از Wubi برای ورود به Ubuntu.

خوب بهتر  است کمی اوضاع را مرتب کنم. تصمیم دارم Wubi را حذف کنم و USB drive را هم پاک کنم. برای نصب local، تصمیم دارم به نصب Ubuntu برگردم که امکان پاک کردن Ubuntu 11.04 و نصب مجدد را فراهم می کند. خوشبختانه این بار گزینه ی درست برای نصب Ubuntu روی همان partition که در نظر دارم، در اختیارم است.

حالا که خانه تکانی انجام شد و شرایط برای اجرای Unity فراهم شد، در روز هفتم سفرمان روی کار با Unity تمرکز خواهیم کرد.

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 6: In Search of Unity

در همین رابطه بخوانید:

سفر به دنیای Ubuntu؛ روز چهارم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژوئیه 24, 2011, in Ubuntu and tagged . Bookmark the permalink. 6 دیدگاه.

  1. یه سوال چرا این اوبونتو زوبونتو کوبونتو ها رو ایران می فروشن؟ مگه آزاد نیست؟

  2. متاسفانه آگاهی کاربرای ایرانی از رایگان بودن این سیستم عامل ها بسیار کمه و فروشنده های نرم افزار هم از این مساله سو استفاده می کنن.

  3. بسیار از مقاله های خوبتون ممنونم.من هم چند وقتی بود می خواستم درباره لینوکس یه کتاب کوچیک بخونم که الان مقاله های شما رو دنبال میکنم.

  4. جالب بود……………………………….

  5. خواهش می کنم. خیلی وقت بود به ما سر نمی زدید.

  1. بازتاب: سفر به دنیای Ubuntu؛ روز ششم « ..::وبلاگ دانشجویان نرم افزار::..

پاسخی بگذارید

