سفر به دنیای Ubuntu؛ روز ششم

بابک فخریلو

تصمیم داشتم این مطلب را به پرداختن در مورد نحوه ی کار کردن با Unity اختصاص بدهم، اما با وجود دیدگاه های مفیدی که در مطلب قبلی گذاشته شد (در مطلب اصلی که به زبان انگلیسی منتشر شده است)، به نظرم مفید آمد که نکته ها و ترفندهای پیشنهادی را امتحان کنم.

ابتدا یک مرور سریع داشته باشیم. من Ubuntu را با استفاده از Wubi روی Windows نصب کردم، ولی Unity کار نکرد. همین طور در مورد نصب روی USB drive. وقتی آن را روی یکی از partition های سیستم نصب کردم، کارت گرافیک Nvidia من را شناخت و Unity هم با موفقیت نصب شد، اما دیگر قابلیت اتصال سیستم به یک نمایشگر خارجی وجود نداشت. در دیدگاه هایی که دریافت کردم، روش های افزودن driver کارت گرافیک برای دو روش اول نصب، و همچنین راهنمایی استفاده از نمایشگر غیر از نمایشگر لپ تاپم، مطرح شدند.

برای ورود به سیستم عامل، از Wubi استفاده کردم، و بعد از کلیک روی System Administration و انتخاب Additional Drivers، سیستم عامل Nvidia را شناخت و driver مورد نیازش را نیز مشخص کرد. روی Activate کلیک کردم تا driver دانلود و نصب شود. بعد از اتمام نصب، نیاز به reboot شدن بود تا فرآیند نصب تکمیل شود.

اما بعد از reboot شدن سیستم، دیگر نصب Wubi کار نکرد. نمی دانم مشکل چیست، چون هیچ پیغام یا اطلاعاتی به من نمی دهد. فقط به منوی boot بر می گردد.

تصمیم گرفتم امکان نمایش در نمایشگر خارجی را برای حالتی که سیستم عامل روی یکی از partition ها نصب شده، امتحان کنم.

همان طور که انتظار می رفت، Nvidia X Server Settings را در بخش System Settings که خود در بخش System group قرار گرفته، دیدم. بعد از باز کردن آن، در ستون چپ روی X Server Display Configuration کلیک کردم. نمایشگرم شناسایی شد، اما غیرفعال شد، بنابراین روی نمایشگر کلیک کردم و بعد Configure را انتخاب کردم. سه گزینه ی Disabled، Separate X Screen و TwinView وجود داشتند. من TwinView را انتخاب کردم.

از آنجایی که می خواستم تنها نمایشگر، نمایشگر خارجی باشد و از لپ تاپ استفاده ای نداشته باشم، در بخش تنظیمات روی Position کلیک کردم و بعد Clones را دیدم که خروجی لپ تاپ و نمایشگر خارجی را یکسان می کند.

ولی وقتی لپ تاپ را بستم، Ubuntu به حالت sleep رفت. لپ تاپ را باز کردم و بعد از log in  کردن، به Power Management رفتم. مشکل اینجاست که Ubuntu تنها سه گزینه ارائه می دهد، Sleep، Shut Down یا Blank Screen. در Windows 7، گزینه ای به نام «Do Nothing» وجود دارد که با باز و بسته کردن لپ تاپ، مشکلی رخ نمی دهد و سیستم به کار خود ادامه می دهد.

خوب در حال حاضر Wubi دیگر کار نمی کند. Ubuntu که روی یکی از partition ها نصب کردم کار می کند، و می توانم نمایشگر خارجی را به آن متصل کنم، اما تا زمانی که لپ تاپ هم باز باشد. به اضافه این که تنظیم اتصال به نمایشگر خارجی را هربار که سیستم reboot می شود باید انجام دهم.

برگرفته از :

Ubuntu Linux, Day 7: Lessons from the Unity Trenches

در همین رابطه بخوانید:

سفر به دنیای Ubuntu؛ روز پنجم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژوئیه 31, 2011, in Ubuntu and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 دیدگاه.

  1. بابک جان میشه یک سی دی ubuntu برای من بیاری؟ من 2 بار دانلود کردم و 4 بار هم رو سی دی ریختم و سعی کردم نصب کنم اما موفق نشدم نصبش کنم…البته مال 6 ماه پیشه این جریانی که می گم…ظ

  1. بازتاب: سفر به دنیای Ubuntu؛ روز هفتم « ..::وبلاگ دانشجویان نرم افزار::..

پاسخی بگذارید

