سفر به دنیای Ubuntu؛روز نهم

بابک فخریلو

در این مدتی که سری مطالب سفر به دنیای Ubuntu را شروع کردم، همیشه دیدگاه هایی از طرف کاربران در ستایش ویژگی های Ubuntu Software Center دریافت کرده ام (نقل از متن انگلیسی سایت). در اینجا برخی از نظرات کاربران را می خوانیم:

«حتما سراغ software center بروید. این بخش از Ubuntu مشابه app store شرکت Apple است، اما با این تفاوت که همه چیز در آن رایگان است.»

«فقط کافی است برنامه را باز کنید و شروع کنید به گشتن دنبال برنامه ها، چیزهایی زیادی را پیدا می کنید که ارزش نوشتن درباره شان را دارند.»

«برای مدیریت کردن 50GB فضای خالی که داری، پیشنهاد می کنم GParted  را امتحان کنی، به نظرم کاربردی تر از نرم افزارهای مشابه در Windows  است. می توانی آن را در Ubuntu Software Centerپیدا کنی.»

من کامپیوتر Mac ندارم، اما تصور می کنم که از لحاظ وسعت و مفهوم، Mac App Store، مشابه Ubuntu Software Center است، با این تفاوت که Mac App Store تمرکز بیشتری روی نرم افزارهای تجاری دارد، و Software Center بیشتر روی نرم افزار های متن باز و رایگان.

برای دسترسی به Ubuntu Software Center، بالا سمت چپ روی لوگوی Ubuntu کلیک کنید و بعد آن را انتخاب کنید.

صفحه ی پیش فرض برنامه بخش های (دسته های) مختلفی از نرم افزار ها را در بر می گیرد، که شامل Accessories، Education، Games، Internet، Science & Engineering، System، Universal Access، Developer Tools، Fonts، Graphics، Office، Sound & Video، و Themes & Tweaks می شود. اگر به دنبال برنامه ی خاصی هستید، می توانید از فیلد جست و جو که در بالای پنجره قرار گرفته استفاده کنید.

در حالی که گشت و گذار در بخش ها، برنامه های جالبی را به شما نمایش می دهد، می تواند حسابی شما را در خود غرق کند. اگر به بخش Accessories بروید، 336 آیتم به صورت الفبایی مرتب شده اند، اما هیچ پالایه یا گروه بندی وجود ندارد که بتوان سریع تر به نتیجه رسید. بخش بازی ها 507 برنامه دارد، اما دست کم این بخش خود به چند دسته تقسیم شده، بنابراین راحت می توانید آنچه را که دبنالش هستید پیدا کنید.

به نظر می رسد که به دنبال برنامه ای خاص رفتن، یا استفاده از کلید واژه ها، کارایی بیشتری داشته دارد. برای نمونه اگر مطلب قبلی را به یاد داشته باشید، وقتی دنبال برنامه ای برای Twitter بودم، فقط کلمه ی «Twitter» را جست و جو کردم، و نتیجه معرفی پنج برنامه بود. یک ویژگی خوب Ubuntu Software Center، نمایش رتبه بندی برنامه ها است، بدین ترتیب خیلی سریع می توان فهمید که برنامه ی محبوب کاربران کدام است.

اینجا فقط برای نصب کردن برنامه ها نیست، بلکه برنامه های نصب شده را نیز می توانید حذف کنید. در سمت چپ، روی Installed Software کلیک کنید. تمام برنامه های نصب شده در بخش راست به نمایش در می آیند. برای دریافت جزئیات بیشتر می توانید روی هر کدام کلیک کنید، یا که این با کلیک روی Remove، برنامه را از سیستم حذف کنید.

من واقعا Ubuntu Software Center را دوست دارم. اما به آنهایی که این را عالی ترین منبع از نرم افزار ها می دانند، باید گفت که دست کم در دو مورد برای من این طور نبود. همان طور که می دانید نتیجه ی جست و جوی من برای نرم افزار مخصوص  Twitter، پنج گزینه بود که هیچ کدام مورد دلخواه من نبودند، و من سر آخر Tweetdeck را که یک برنامه ی Adobe Air است دانلود کردم.

البته با افزودن Repository های جدید به Ubuntu Software Center می توان فهرست برنامه های قابل نصب را افزایش داد، اما خوب همیشه ابزارهای Third-Party مناسب و قابل اطمینان را نمی توان به راحتی پیدا کرد.

برگرفته از :

Ubuntu Linux, Day 10

در همین رابطه بخوانید:

سفر به دنیای Ubuntu، روز هشتم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on اوت 22, 2011, in Ubuntu and tagged , . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

پاسخی بگذارید

