سفر به دنیای Ubuntu؛ روز دهم

بابک فخریلو

برای سفر امروز خود می خواهم به LibreOffice، بسته نرم افزاری متن باز شامل ابزارهای کاربردی، که به طور پیش فرض در Ubuntu  نصب شده است، نگاهی داشته باشم. همچینین به مقایسه ی عملکرد این برنامه با Microsoft Office و Google Docs هم خواهم پرداخت.

قبل از شروع باید نکاتی را مشخص کنم. اول این که من مدت هاست با Microsoft Office کار می کنم، و چند وقت پیش نیز دوره ای 30 روزه را با Google Docs سپری کردم، بنابراین تجربه ی من در کار با LibreOffice، صرفا یک جنبه از تجربه ی گسترده ی من در کار با Ubuntu است، و به جزئیات زیادی  نخواهم پرداخت.

بدون شک، از LibreOffice Writer بیشتر استفاده کردم تا سایر برنامه های بسته ی LibreOffice. خوب هرچه باشد نویسنده ام. وقتی نوشتن را با استفاده از برنامه ی LibreOffice Writer به پایان بردم، فایل را در فرمت DOCX روی یک USB Drive ذخیره کردم، بعد به Windows 7 رفتم و فایل را با Microsoft Word باز کردم.

این کار فرصتی را به من داد که همخوانی LibreOffice با Microsoft Word را بررسی کنم. به جز این مساله که LibreOffice Writer به طور پیش فرض فونت Liberation Serif را انتخاب می کند، و فونت پیش فرض من در برنامه ی Word، Calibri است، هیچ مشکل دیگری نبود. عجیب ترین مساله ای این است که LibreOffice، در نمایش دادن فونت Calibri، وقتی که یک فایل را ابتدا در Word ایجاد می کنم و بعد در LibreOffice باز می کنم، مشکلی ندارد، اما Calibri در فهرست فونت های LibreOffice نیست.

کمی هم به کار کردن با LibreOffice Calc، که مشابه Microsoft Excel است، و LibreOffice Impress، که مشابه Microsoft PowerPoint است، پرداختم، و از میزان شباهتی که داشتند واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم. فایل هایی که در LibreOffice ساخته بودم را می توانستم به فرمت های Microsoft Office (XLSX و PPTX) ذخیره کنم، و بدون هیچ مشکلی در Excel و PowerPoint آنها کنم. به طور مشابه، باز کردن و ویرایش فایل هایی که در اصل در Microsoft Office ساخته شده بوند، در LibreOffice بدون مشکل انجام می شد.

من چندان وارد بخش های پیشرفته و کارکرد های خیلی قوی نشدم، اما دست کم در شکل دهی های استاندارد مانند درشت کردن، زیر خطر دار کردن، رنگ فونت ها و موارد مشابه، تفاوتی بین دو محصولی که مقایسه کردیم نیست. LibreOffice Calc هم مشابه Excel، تابع autosum برای سلول های انتخاب شده دارد، و فرمول های ساده مانند نمایش مجموع اعداد یک ستون، در هر دو برنامه یکسان است.

اگر بخواهم منصفانه بگویم، Microsoft هم نسخه ای رایگان از Office دارد، که Microsoft Office Starter نام دارد. اما این محصول صرفا روی کامپیوترهای جدید پیش-نصب شده است (یعنی امکان دانلود کردنش نیست)، و تنها شامل نسخه های محدود از Word و Excel است. همچنین تبلیغات در آن حضور پر رنگی دارند.

اگر قرار به انتخاب کردن بین Microsoft Office Starter، و بسته ی رایگان LibreOffice باشد، من LibreOffice را انتخاب می کنم. ترکیب LibreOffice Suite و Evolution، می تواند برای کاربرانی که نگران هزینه کردن هستند، جایگزین خوبی برای Microsoft Office ارائه دهد.

من خودم هنوز Microsoft Office را ترجیح می دهم، البته اما نگران هزینه هایش نیستم. به نظر من در مقابل پولی که می پردازم، امکانات خوبی هم دریافت می کنم. حقیقت این است که این بخش از دنیای نرم افزار، در دستان Microsoft Office است. برای این که رقابت جدی بین این بسته ها شکل بگیرد، بسته های رایگان باید بتوانند چیز جدیدی از خود عرضه کنند.

خوب البته، این طور نیست که بخواهند چیز جدیدی از خود عرضه کنند. در حقیقت ارزش ابزارهایی مانند Google Docs یا LibreOffice، در چگونگی ایجاد، نمایش و ویرایش بدون نقص فایل هایی که در فرمت های Microsoft Office ایجاد شده اند، سنجیده می شود. اگر با این دید بخواهیم نگاه کنیم، LibreOffice از این سنجش موفق بیرون می آید. شاید این بسته زیبایی  Microsoft Office را نداشته باشد، اما ابزارها و عملکرد هایش به قول معروف کار را راه می اندازد، و برای کسانی که نمی خواهند هزینه ای برای این دست از نرم افزار ها بپردازند، یا در محیط های مشابه Ubuntu کار می کنند که اساسا Microsoft Office در آنها تعریف نشده است، گزینه ی مناسبی است.

همچنین این را هم اضافه کنم، پیش از این که بخواهم از Google Docs به عنوان جایگزینی برای Microsoft Office استفاده کنم، LibreOffice را انتخاب خواهم کرد. این بسته ویژگی ها و عملکرد های بیشتری نسبت به Google Docs دارد.

برگرفته از :

Ubuntu Linux, Day 11: LibreOffice as a Microsoft Office Alternative

در همین رابطه بخوانید:

سفر به دنیای Ubuntu؛ روز نهم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on اوت 31, 2011, in Ubuntu and tagged , , . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

پاسخی بگذارید

