سفر به دنیای Ubuntu؛ روز یازدهم

بابک فخریلو

در سفر امروز خود به پخش موسیقی با استفاده از برنامه ی Banshee، و مشکلات آن می پردازیم.

استفاده از برنامه را با وارد کردن فایل های رسانه (موسیقی، فیلم و …) شروع کردم. در اصل، به برنامه دستور دادم که پوشه ی موسیقی که در پارتیشن محل نصب سیستم عامل Windows قرار دارد، مورد بررسی قرار دهد، و برنامه هم تمام فایل های موجود در آن پوشه را index و دسته بندی کرد. بدین ترتیب 8750 موسیقی به Banshee اضافه شد.

خوب، قبل از این که بخواهم دلایلی که باعث می شود علاقه ای به Banshee  نداشته باشم را فهرست کنم، باید بگویم هنوز یک media player کامل پیدا نکرده ام. حتی با وجود این،  نظرم در مورد Banshee عوض نخواهد شد.

مشکل اول من ویژه ی Banshee نیست، هر چند این مشکل در این برنامه هم وجود دارد. این که یک media player هر شکل ممکن از نام یک هنرمند را، در کاتالوگ های جدا گانه دسته بندی می کند، واقعا آزارم می دهد(می توان گفت این مشکل تقریبا در تمامی پخش کننده های فایل های موسیقی وجود دارد، مثلا برنامه نمی تواند تخشیص دهد که Yanni و yanni در حقیقت نشان دهنده ی نام یک هنرمند است، و نه دو هنرمند متفاوت). تنها راه این است که یک playlist ایجاد کنم، و تمامی آثار یک هنرمند را که به خاطر شکل متفاوت از نام های، در یک کاتالوگ قرار نگرفته اند، در آن playlist قرار دهم.

مشکل بعدی این است که Banshee گزینه های کافی برای گشت و گذار کردن و به عبارت ساده تر، چرخیدن در بین فایل های موسیقی ام را ندارد. بخش سمت چپ برنامه، Music را در قالب یک کتابخانه فهرست می کند، و زیر Music، بعضی از playlist های پیش فرض خود برنامه هم وجود دارند، که شامل : Favorites،  Recently Added، Recently Played و Unheard می شود. اما یک چیز خیلی احمقانه این است که به خاطر  این که تمام موسیقی هایم را به تازگی اضافه کرده ام، همه ی آنها در بخش های  Recently Added و Unheard قرار گرفته اند.

وقتی روی Music  کلیک می کنم، فهرستی از هنرمندان (همان خوانندگان بخوانید شما!) نمایش داده می شود، فهرستی که در سیستم من برای یک خواننده، چهار شکل متفاوت از نام او را شامل می شود.

با کلیک کردن روی نام یک هنرمند، آلبوم های او در سمت راست نمایش داده می شود. اگر در فهرست هنرمندان روی All Artist کلیک کنم، آنگاه تمام آلبوم های موجود در سیستم من، در سمت راست نمایش داده می شوند.

یکی از ویژگی های Banshee، یکپارچه بودنش با فایل های رسانه ای online است. به طور پیش فرض، برنامه به Amazon MP3 Store، Miro Guide، Internet Archive، Last.fm و Ubuntu One Music Store متصل است.

اما بخش مورد علاقه ی من، Context Pane است. البته به طور پیش فرض فعال نیست، اما اگر در نوار منو، روی View کلیک کنید و بعد Context Pane را فعال کنید، بخشی در پایین نمایش داده می شود که هنرمندانی را به همراه اطلاعات مربوط به موسیقی که در حال گوش کردن آن هستید، در بر دارد. همچنین بهترین آهنگ ها و بهترین آلبوم های هر هنرمند را نیز نشان می دهد.

چیزهای زیادی هست که سبب می شود من از iTunes متنفر باشم، اما Banshee باعث شد نظرم عوض شود. Context Pane فوق العاده است، اما برای جبران کردن ضعف های برنامه کافی نیست. خوشبختانه می توانم به Ubuntu Software Center بروم، و یک media player بهتری را پیدا کنم.

برگرفته از :

Ubuntu Linux, Day 13: Playing Tunes in Banshee

در همین رابطه بخوانید :

سفر به دنیای Ubuntu؛ روز دهم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on سپتامبر 9, 2011, in Ubuntu and tagged . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

پاسخی بگذارید

