Space Invaders

یکی از کارهایی که برنامه نویسان برای اینکه مهارت خودشون رو در زبان مورد علاقه شون بالا ببرند اینه که این بازی رو بنویسند .  نوشتن این بازی تحت Windows هم لذت بخشه هم شما رو با جنبه های مختلف برنامه نویسی آشنا میکنه. از فضای نام GamesObjects   هم میتونید در پروژه های دیگه استفاده کنید و اونو با استفاده از Inheritance توسعه بدید .

دانلود برنامه نصبSetupSpInv.rar  ( حجم در حدود 310KB )

دانلود سورس کد SRC.rar ( حجم در حدود 45KB )

این بازی در سال 1978 توسط Tomohiro Nishikado برای دستگاه arcade طراحی شده. و  در اصل در ژاپن توسط Taito ساخته و فروخته شد و بعدا در ایالات متحده تحت پروانه ی Midway تولید شد . بازی Space Invaders یکی از قدیمی ترین بازی های Shooting است و هدف آن غلبه کردن بردسته های بیگانگان فضایی ، با یک اسلحه ی لیزری و کسب بیشترین امتیاز ممکن است. Nishikado در طراحی آن از فیلم های سینمایی و بازی های محبوب مانند Breakout ، The War of the Worlds  و Star Wars الهام گرفته همچنین او مجبور بود تا سخت افزار و ابزارهای توسعه ی مناسب را نیز طراحی کند .

این بازی یکی از بازی های پیشرو در زمان خودش بود و در توسعه ی صنعت بازی سازی نقش به سزایی داشت .هنگامی که Space Invaders منتشر شد بسیار موفق و محبوب بود و باعث کسری سکه های 100 ینی در ژاپن شد .

این بازی الهام بخش دیگر بازی های ویدیویی بود و در پلتفرم های دیگر نیز منتشر شد و چند دنباله نیز از آن ساخته شد.

Space Invaders یک بازی دو بعدی Fixed Shooter است که بازیکن یک توپ لیزری راکه در پایین صفحه به طور افقی جابجا میشود را کنترول میکند و به طرف بیگانگان فضایی که به سمت پایین حرکت می کنند شلیک می کند. هدف بازی غلبه کردن بر پنج ردیفِ یازده تایی از بیگانگان است (در بعضی ورژن ها تعداد متفاوت است) که در جهت افقی جابجا میشوند و به طرف پایین صفحه حرکت می کنند. بازیکن با شلیک اشعه ی لیزر و از بین بردن بیگانگان امتیاز کسب می کند.هنگامی که تعدادی از بیگانگان نابود شدند سرعت حرکت آنها و ریتم موزیک بازی  سریعتر میشود .نابودی تمام بیگانگان باعث آمدن موج جدیدی از آنها میشود که سخت تر از مرحله قبلی است و این حلقه ادامه پیدا می کند.

بیگانگان نیز در حالی که به طرف پایین می آیند با شلیک تیر سعی در نابود کردن بازیکن می کنند . اگر آنها به پایین برسند تهاجم آنها موفق شده و بازی به پایان می رسد. گهگاهی نیز یک سفینه ی فضایی مرموز از بالای صفحه عبور می کند و اگر نابود شود امتیاز جایزه به همراه دارد. توپ لیزری با تعدادی استحکامات دفاعی ثابت حفاظت می شود (تعداد آنها در ورژن های مختلف متفاوت است) این سنگرها با موشکهای پرتاب شده از بازیکن و یا بیگانگان نابود می شوند.

توسعه

Space Invaders توسط Tomohiro Nishikado ساخته شد، او یک سال را برای طراحی بازی و توسعه ی سخت افزار مورد نیاز برای تولید آن صرف کرد.بازی از منابع مختلفی الهام گرفته،شامل اقتباس از یک بازی به نام Space Monsters که در سال 1972 توسط Taito منتشر شد ،و یک خواب در مورد یک مدرسه که کودکان آن در انتظار  Santa Claus ، مورد حمله ی بیگانگان مهاجم قرار می گیرند. هرچند که Nishikado بازی Breakout از Arcade های Atari را به عنوان الهام بخش ساخت بازیش یاد می کند ولی درواقع هدف او ساخت یک بازی Shooting بود که ویژگی نابود کردن تمام اهداف برای کامل شدن مرحله را داشته باشد ولی با گرافیک پیچیده تر. او از طرح بازی Breakout استفاده کرد ولی مکانیزم بازی را تغییر داد . بجای یک توپ جهنده که اهداف ثابتی را نابود می کرد بازیکن توانایی شلیک موشک را هر زمان که مناسب می دید به اهداف متحرک را داشت.

در ابتدا طراحی دشمنان شامل تانک و هواپیما بود اما حرکات دشمنان Nishikado را راضی نکرد چون محدودیت های تکنیکی شبیه سازی پرواز را محدود می کرد. شبیه سازی انسان بسیار راحت بود اما از نظر Nishikado شلیک کردن به یک انسان بدآموزی داشت و کار درستی نبود. بعد از دیدن ویژگی های شگفت آور Star Wars او تصمیم گرفت از موضوع فضا استفاده کند. او برای کشیدن بیگانگان از The War of the Worlds از H.G.Wells الهام گرفت. او تصاویر اولیه از بیگانگان را مشابه هشت پا کشید و دیگر بیگانگان را نیز شبیه خرچنگ و عروس دریایی مدل سازی کرد. بازی در اصل Space Monsters نام گذاری شده بود بخاطر محبوبیت آوایی کلمه Monster در زبان ژاپنی ولی در نهایت با تجدید نظر Nishikado به Space Invaders تغییر کرد.

سخت افزار

به دلیل اینکه در آن زمان Microcomputer ها در ژاپن چندان قدرتمند نبودند که وظایف سنگینی مانند طراحی و برنامه نویسی بازی Space Invaders را اجرا کنند ،Nishikado مجبور بود تا سخت افزار و ابزارهای توسعه ی مناسب برای بازی را نیز طراحی کند. او با استفاده از میکروپروسسور های جدید ایالات متحده ،یک برد arcade ساخت . بازی از یک پردازنده ی مرکزی Intel 8080 استفاده می کند که ویژگی های آن استفاده از روش نمایش  Raster Graphic و مانیتورهای CRT و صدای Monaural که با یک مدار آنالوگ تولید می شد بود. باوجود توسعه ی سخت افزار ویژه ،Nishikado  نمی توانست بازی را آن طور که انتظار داشت برنامه ریزی کند – برد کنترل برنامه آنقدر قدرتمند نبود که تصاویر را رنگی نشان دهد یا اینکه دشمنان را سریع تر حرکت دهد – و او دریافت که سخت ترین قسمت کار توسعه ی سخت افزار است. هنگام برنامه نویسی بازی Nishikade دریافت که پردازنده می تواند گرافیک بیگانگان را سریع تر نمایش دهد در نتیجه کمتر روی صفحه نشان داده می شدند . بجای اینکه بازی را طوری طراحی کند که این افزایش سرعت جبران شود او تصمیم گرفت تا آنرا به عنوان قسمتی از مکانیزم رقابتی کردن بازی بکار ببرد.

Space Invaders در ابتدا با فرمت cocktail-table با گرافیک سیاه و سفید منتشر شد، در حالی که انتشار غربی آن توسط Midway با فرمت upright cabinet بودو از سلفان های نارنجی و سبز برای شبیه سازی گرافیک رنگی استفاده می کرد. اشکال گرافیکی روی یک بک گراند نقاشی شده از ماه و فضا منعکس میشدند. ژاپنی ها بعدا سلفان های رنگی را نیز منتشر کردند.

برخورد ها و تاثیرات

در همان چند ماه اول که بازی در ژاپن منتشر شد بسیار محبوب شد. در عرض دو سال Taito در حدود 300000  از دستگاههای Space Invaders را در ژاپن و 60000 دستگاه هم در ایالات متحده فروخت . رنج قیمت هر دستگاه 2000$ تا 3000$ بود.

طراح بازی Shigeru Miyamoto از Space invaders به عنوان بازیی یاد می کند که باعث یک انقلاب در صنعت بازی سازی شد؛ او تا قبل از دیدن این بازی هرگز به بازی های ویدیویی علاقه ای نداشت .

به عنوان یکی از قدیمی ترین بازی های Shooting ، این بازی به دسته بندی و هموار کردن راه برای بازی های آینده ای که تحت عنوان Shooting ساخته شدند کمک شایان توجهی کرد. Space Invaders باعث محبوبیت بازی های تعاملی شد که بازیکن نیز باید با توجه به حرکات دشمنان، حرکات اسلحه را کنترل کند و همین طور اولین بازی بود که بازیکن سعی میکرد که high score را کسب کند و به آن برسد و اولین بازی که امتیازات بازیکن را ذخیره می کرد، همین طور اولین بازی که چند life و فرصت بازی داشت، و باید تعداد زیادی از دشمنان را نابود کرد و از آتش دشمنان هم پناه گرفت و از موانع قابل انهدام استفاده می کرد، به علاوه اولین بازی بود که از صدای بک گراند بهره می برد که مدام تکرار میشد و به طور دینامیک در هر مرحله تغییر می کرد و مانند ضربان قلب هنگامی که دشمنان نزدیک می شدند افزایش می یافت. این بازی صنعت بازی سازی را به طرف بازی های اکشن هدایت کرد که دارای وضعیتهای خارق العاده ای بودند .Whittaker عقیده دارد که Space Invaders کمک کرد که بازی های اکشن به بزرگ ترین دسته از بازی ها در کنسولها و Arcade در عصر معاصر تبدیل شوند. این بازی به یک پلتفرم برای بازی هایی مانند Defender ، Galaxian و Galaga شد.تاثیر آن تا به امروز هم ادامه داشته و در بازی های Shooter اول شخص مانند Wolfenstein ، Doom ، Halo و Call of Duty توسعه یافته .

منبع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Invaders

Advertisements

دربارهٔ DeltaCode

Somewhere near the sky Far away from people Far away from noise Somewhere near yourself

Posted on سپتامبر 15, 2011, in بازی. Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

  1. خدا وکیلی بازیهای که می نویسی در عین سادهگی حرف نداره ببین چیه که من کرایسیس 2 رو دیگه بازی نمی کنم(جدی می گم)…منتظر بازی نقطه بازی ات هم هستم .

    زنده باد

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: