دانشجویان تهران جنوب در استفاده از نرم افزار «انتخاب واحد» دقت کنید!

بنا به اطلاعات جدید دریافتی، این مطلب ویرایش شد. هیچ گونه قصد تخریب و توهین به هیچ کدام از سازندگان این نرم افزار نبوده است. دوستان طراح این نرم افزار اگر توضیحی دارن، دیدگاه های سایت براشون بازه، و می تونن از خودشون دفاع کنند.

این فایل Log آنتی وایروس من هستش.

بابک فخریلو

می دونم که مشکل انتخاب واحد خیلی ها رو کلافه کرده، و استرسی که در انتخاب واحد داریم، بسیار آزار دهنده است. پول که میدیم هیچ، باید بابت انتخاب واحد هم هزار تا داستان داشته باشیم.

بگذریم. دوستی تو وبلاگ دیدگاهی گذاشته بودن و در مورد تهیه ی نرم افزاری برای انتخاب واحد دانشجو های تهران جنوب، تبلیغ کرده بودن و خواسته بودن که ما هم تبلیغ نرم افزار شون رو بکنیم. حقیقت اش من با توجه به تجربه ی اندکی که از دنیای نرم افزار و امنیت دارم، تنها کاری که کردم، انتشار دیدگاه شون بود، هرچند ما دیدگاه هایی به این سبک رو که صرفا تبلیغ هستن، منتشر نمی کنیم.

توجه:  به دلیل وجود بد افزاری (همان ویروس خودمان) که در پایین توضیح اش را دادم، من خودم به شخصه موفق به استفاده از نرم افزار نشدم. دوستانی گفتن که نرم افزار نیاز به اطلاعات دانشجویی نداره، و توضحیات زیر صرفا برای حالتی  صدق می کنه که که این اطلاعات از دانشجو خواسته بشه.

امروز دوستی باهام تماس داشت، و بحث از این نرم افزار شد. گفت خودش دانلود کرده ولی استفاده نکرده. گفت یه سری از دوستاش از این نرم افزار استفاده  کردن. پرسیدم که چطور کار می کنه. این رو بگم که قبل از دونستن ماجرایی که در ادامه می خونید، من فکر می کردم احتمالا حفره ای توی سایت enroll هست که نرم افزار می تونه کلاس های خالی رو گزارش کنه. این دوست گفت که شماره دانشجویی و رمز عبور ورود به سایت enroll برای کار کردن با این نرم افزار لازمه، و در کمال ناباوری شنیدم که عده ای این اطلاعات رو وارد کردن و از نرم افزار استفاده کردن. خوب مشخص شد که از طریق حساب کاربری خود دانشجو امکان گزارش گیری از کلاس های خالی فراهم. البته این یه گمان با درصد بالایی از درستی هستش.


دانشجوهایی که اقدام به وارد کردن رمز عبور و شماره دانشجویی شون توی این نرم افزار کردن، باید متوجه باشن که خیلی راحت امکان این رو به طراح نرم افزار دادن که از اطلاعات شون انواع سو استفاده ها بشه. متاسفانه ما این قدر عادت کردیم موقع نصب نرم افزار های اصیل ساخت خارج از ایران دکمه ی Next رو بزنیم که از چیزی به نام Term Of Use یک نرم افزار غافلیم. هر نرم افزاری حقوق کاربر و مولف داره. یعنی که مولف نرم افزار میگه که این نرم افزار طراحی شده چه اطلاعاتی رو از کاربر دریافت می کنه، و این اطلاعات رو باهاشون چه می کنه. بد عادتی ها کار دستمون میده!

بعضی ها ممکنه ساده لوحانه فکر کنن، خوب اطلاعات داخل enroll مگه به چه درد می خوره، فوقش نمره هامون لو میره. نه دوست عزیز، میشه از حساب کاربری شما برای حمله به این سایت استفاده کرد. پیشنهاد من به مدیر سایت enroll این هست که دسترسی این برنامه رو از روش های فنی که قطعا به اون واقف هستند، متوقف کنند و ضمنا، توصیه های ما رو که توی نامه های گذشته به ایشون بارها تاکید کرده بودیم در مورد گذاشتن Cpatcha Code مد نظر داشته باشن. و دوم این که دانشجویان که از این نرم افزار استفاده  کردند، هرچه سریع تر رمز عبور خودشون رو تغییر

نکته ی دیگه که من امروز نرم افزار رو دانلود کردم، و در حین خارج کردن از حالت zip، آنتی وایروس ام، هشدار داد که بد افزار زیر رو پیدا کرده :

TR/Dropper.Gen

که در موردش می تونید توی لینک زیر بیشتر بخونید:

https://www.avira.com/en/support-threats-description/tid/3647/tlang/en

 سطح آسیب رسانی این بد افزار بالا گزارش نشده، ولی به هر حال رعایت کردن جانب احتیاط لازمه. امیدوارم از این پس دوستان هوشیارانه تر نسبت به استفاده از نرم افزار ها اقدام کنند.

مساله ی دیگه ای که دوستم به اون اشاره کردن، این که با استفاده از این نرم افزار، افزایش worklaod روی سایت، میشه اجرای سایت رو دچار اختلال کرد، و نتیحه ی اون کندتر شدن فرآیند انتخاب واحد خواهد بود.

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on سپتامبر 23, 2011, in امنیت. Bookmark the permalink. 36 دیدگاه.

  1. ممنون از مطلبتت واقعا مفید بود;)

  2. بابک فک نمی کنم این نرم افزار نام کاربری و گذر واژه بخواد، من ازش استفاده کردم .

  3. اره بهنام، من هم مطلب رو به نقل از یکی نوشتم. اما مسئله ی وجود ویروس به قوت خودش باقیه.

  4. ممنون از مطلب خوبتون ! اميدوارم طراح اين نرم افزار هر چه سريع تر مساله ي ويرووسي بودن نرم افزارش را رفع كرده و نسخه ي بهتري ارائه دهد .

  5. Beh Nam :بابک فک نمی کنم این نرم افزار نام کاربری و گذر واژه بخواد، من ازش استفاده کردم .

    منم استفاده کردم اطلاعاتی نخواست

  6. نویسنده ی برنامه

    آقای فخریلو ممکنه تمام ابهاماتی رو که در مورد برنامه ی من هنوز براتون وجود دارد رو بگید مثلا:
    1-مشکل ویروسی که آویرا تشخیص داده.
    2-…
    3-….
    همش رو تر و تمیز همین جا بفرمائید من هم زیر مورد به مورد اگر پاسخی داشته باشم تقدیم می کنم !
    فکر می کنم حالا که دیگه این حرف ها منتشر شده و تا این حد علنی شده دعوا چیزی رو حل نمی کنه !
    بازم سر میزنم .

  7. نویسنده ی برنامه

    مرورگرم رو عوض کردم تا تونستم نظر بفرستم !
    فکر می کنم اشکال از احراز هویت Facebook باشه .

  8. مطلب بروز شد، و فایل log مربوط به آنتی وایروس رو پیوست کردم.

  9. نویسنده ی برنامه

    یعنی مشکلی جز ویروس وجود نداره ؟اگر من پاسخ مشکل ویروسی که آویرا پیدا کرده رو بدم مشکل حل میشه ؟

  10. شما هر پاسخی که دارید بفرستید، این مطلب دیدگاه هاش باز خواهد بود تا نظرات بقیه رو هم بدونیم. مساله ی افزایش work load روسایت هم فراموش نکنید.

  11. نویسنده ی برنامه

    خب شما توی یک دیدگاه تمام مشکلات رو لیست کن تا من دونه دونه جواب بدم و پاسخ هر مورد مشخص باشه که آخرش شیر تو شیر نشه !

  12. مشکلات همینی هست که تو مطلب نوشته شده، به استثنای مساله ی درخواست نام کاربری و رمز عبور که در مورد علت استثنا بودنش نوشتیم. اگر دوستانی اومدند و نظر دیگه ای داشتند که اون هم جای خود.

  13. نویسنده ی برنامه

    برای هر سوال و ابهام چند تا جواب میدم شما اگر میخوای پاسخ های من رو رد کنید باید از بالاترین پاسخ که محکم ترین پاسخ هست شروع کنید و دونه دونه با دلایل منطقی رد کنید .
    =============
    در مورد ویروس :
    =============
    اولا شما اسناد معتبری در مورد این اسکن ارائه نکردید ضمنا شما میگید فایل اسکن شده و آلودست در صورتی که توی لینک زیر که مربوط به Page شرکت آویرا در فیسبوک هست کاربر دیگری از کاربران این شرکت ادعای دیگری داشته است و می گفت نرم افزار من کاملا پاک هستش .

    ثانیا بنا به حرف یک آنتی ویروس شما نمی تونید ادعا کنید که برنامه ی من آلودست !
    حالا اگر من ادعا کنم که اشکال از نرم افزار شرکت آویراست چی ؟
    دلیل من هم اینه که هیچ آنتی ویروس دیگری برنامه ی من را به عنوان بدافزار شناسائی نکرده است و فقط نسخه ای که شما نصب کردید این مشکل رو بیان کرده !
    اگر کس دیگه ای هم آنتی ویروسش چنین پیغامی داده لطف کنه با ذکر مدل و ورژن آنتی ویروس اعلام کنه.

    ثالثا بر فرض محال ، زبونم لال زبونم لال ، همه ی آنتی ویروس ها و نرم افزار های امنیتی بیان و بگن که برنامه ی من آلودست این توی محکمه های قانونی پذیرفته نیست ؟
    واقعا فکر می کنید اگر کسی یک ویروس بنویسه بده به شما و شما از اون شخص شکایت کنید ملاک کارشناسان قوه قضائیه قضاوت آنتی ویروس هاست ؟به هیچ وجه !
    بلکه بررسی دقیق سورس برنامه هستش که موضوع رو مشخص می کنه !

    رابعا بر فرض هم که محال هم که فایل من ویروسی بوده و من آدم بد و بدجنسی هستم و فایل توسط کارشناسان متخصص هم به عنوان بدافزار شناخته شده!
    شما و هر شخص دیگه ای که آسیب دیده از این موضوع مختار به شکایت هستند و من حاضرم جور کار بد و شیطانی ای که کردم رو بکشم !

    ——————————————————————————————-

  14. اول این که کاربری که پاسخ شما رو توی اون پست دادن، از آنتی وایروس avast و malwarebytes استفاده کرده. من شخصا از نرم افزار بروز malwarebytes استفاده می کنم، که آلودگی رو در فایل zip برنامه شما پیدا نکرد.

    این که شملا به راحتی یک شرکت امنیتی رو زیر سوال می برید، مساله ی در خور توجهی هستش.

    و این که ما اصلا کاری به قوه قضایه و امثال هم نداریم، نمی خوایم که بحث طنز راه بندازیم، کسی رو هم متهم نمی کنیم برای بار هزارم. اگر خودتون رو developer می دونید، جنبه ی انتقاد داشته باشید و دفاع کنید.

    اگه قرار به متهم کردن باشه، این سایت enroll هست که می تونه مدعی باشه.

  15. نویسنده ی برنامه

    برای هر سوال و ابهام چند تا جواب میدم شما اگر میخوای پاسخ های من رو رد کنید باید از بالاترین پاسخ که محکم ترین پاسخ هست شروع کنید و دونه دونه با دلایل منطقی رد کنید .
    =============
    در مورد افزایش ترافیک سرور سایت :
    =============
    اولا :
    کاربران انرول که میخوان لیست کلاس درست کنند دو دسته هستند :
    دسته ی اول کسانی که از برنامه ی من استفاده می کنند.
    دسته ی دوم کسانی که از برنامه ی من استفاده نمی کنند.
    این دو دسته دو روش متفاوت برای لیست کردن کلاس ها دارند .
    دسته ی اول میشینند جلو کامپیوتر با برنامه ی من دو تا درخواست برای سرور سایت ارسال می کنند و لیست خیلی شکیلی رو به سادگی و در زمان خیلی کوتاه تر نسبت به روش دسته ی دیگر توی یک فایل اکسل میگیرند .
    دسته ی دوم :
    – اول سایت رو باز می کنند یک درخواست.
    – بعد لاگین میکنند این یعنی یک درخواست دیگه .
    – بعد صفحه ی مشاهده ی کلاس رو میزنند این یعنی یک درخواست دیگه .
    – بعد کلاس رو انتخاب و تائید می کنند حالا یک اسکریپت اجرا میشه و یک درخوسات دیگه میده .
    و این یعنی برای هر درس 2 درخواست !
    یعنی اگر من 7 تا درس بخوام با این روش بردارم مجبورم برای هر بار لیست کردن کلاس هام 7*2 + 3 درخواست به سرور ارسال می کنم یعنی 17 درخواست !
    حالا شاید بگید برنامه ی من بیش از دو درخواست ارسال می کنه اثبات می کنم این طور نیست !
    یک درخواست برای باز شدن صفحه ی «نمایش لیست کلاس ها برای مهمان» یک درخواست برای نوبت بعد که رشته عوض میشود و لیست کلاس ها دوباره نمایش داده میشود .و بعد هم برنامه هیچ کاری با سرور ندارد چون تمام اطلاعات لازم را گرفته است.

    ثانیا :
    با توجه به مطالب بالا برنامه ی من اصلا به سرور فشار نمیاورد اما بر فرض محال هم که برنامه ی من درخواست های زیادی برای سرور ارسال کند با توجه به خدمت ارزشمندی که به دانشجویان ارائه میدهد و لیست تمام کلاس ها را با انواع خروجی ها در زمان بسیار کوتاه به کاربر میدهد واقعا ارزش دارد و هر کس که فکر می کند ارزش ندارد هیچ اجباری در استفاده از برنامه ندارد .

  16. در مورد این که برنامه ی شما چند درخواست ارسال می کند، من خودم هنوز تردید دارم، که می تونیم منتظر دیدگاه های تخصصی تر از طرف بچه های شبکه کار هم باشیم. به هر روی از توضیحات شما سپاسگذاریم و منتظر دیدگاه های آینده.

  17. نویسنده ی برنامه

    @Persian Developer
    زیر سوال بردن یک موضوع کار بدی نیست به شرطی که دلائی محکم داشته باشید !
    اگر حرف یک آنتی ویروس برای محکوم کردن یک فایل به آلودگی کفایت کنه
    حرف یک آنتی ویروس دیگه سلامت اون فایل رو طبرئه میکنه!
    آخه یک آنتی ویروس دیگه بیارید که فایل من رو آلوده شناخته باشه !
    شما پاسخ ندادی فقط سفسطه کردید !

  18. نویسنده ی برنامه

    Persian Developer :
    در مورد این که برنامه ی شما چند درخواست ارسال می کند، من خودم هنوز تردید دارم، که می تونیم منتظر دیدگاه های تخصصی تر از طرف بچه های شبکه کار هم باشیم. به هر روی از توضیحات شما سپاسگذاریم و منتظر دیدگاه های آینده.

    دوست عزیز متوجه عرض بنده نشدید گویا !
    عرض کردم چه نیازی هست که برنامه ی من بیش از دو درخواست ارسال کنه ؟
    یک بار این صفحه باز میشه :
    http://enroll.azad.ac.ir/Pages/Modals/frm_getofferd_list.aspx
    یک بار هم بعد از انتخاب رشته رفرش میشه تا لیست کلاس های اون رشته رو بیاره !
    واقعا باز هم نیازی به درخواست دیگه ای هست ؟

  19. من دیدگاه خودم رو مطرح کردم، و گفتم که می تونیم منتظر دیدگاه های افراد متخصص در زمینه ی شبکه باشیم.

    بعد این که من خودم میگم malwarebytes دارم و به عنوان بد افزار نشناخته فایل شما رو ولی avira یک نتیجه ی دیگه داشته. سفسطه کجای کار هستش ؟!

    به قول اون دوستمون یکم آب خنک بخورید و به اعصاب خودتون مسلط باشید.

  20. نویسنده ی برنامه

    سفسطه اونجاش بود که گفتم پاسخ های من از بالا به پائین نزولی مرتب شده و شما برای رد کردن پاسخ های من باید از بالا هر کدوم رو با دلایل منطقی رد میکردید بعد میرفتید سراغ پاسخ بعدی !
    اما شما یک دستی به هر کدوم از پاسخ های من زدید و در عمل هیچ کدوم رو رد نکردید !
    این که مسائل مختلف رو با هم مخلوط کنیم و شفافیت بحث رو کاهش بدید یعنی ســـفـــســـطـــه !!!

  21. نویسنده ی برنامه

    بررسی فایل با آنتی ویروس Node32 :
    http://www.zareie.net/a/Antivirus%20Scan/Node32/Node32.html
    طول مدت : 40 ثانیه
    حجم : 3.8 مگابایت

  22. نویسنده ی برنامه

    بررسی فایل با آنتی ویروس AVG نسخه ی 10.1375
    http://www.zareie.net/a/Antivirus%20Scan/AVG/AVG.html
    طول مدت فیلم : 50 ثانیه
    حجم : 2 مگابایت

  23. نویسنده ی برنامه

    بررسی فایل با آنتی ویروس Kaspersky نسخه ی 2012 :
    http://www.zareie.net/a/Antivirus%20Scan/Kaspersky/Kaspersky.html
    طول مدت فیلم : 28 ثانیه
    حجم : 1 مگابایت

  24. نویسنده ی برنامه

    دوستان این آنتی ویروس ها رو نخرید همگی آشغال هستند :
    Node32
    Kaspersky
    AVG
    Avast
    فقط و فقط Avira اون هم نسخه ی رایگانش رو استفاده کنید 😀
    فکر می کنم قضیه ی وجود ویروس توی فایل برنامه ی من منتفی شده !

  25. دوست عزيز
    نويسنده ي برنامه
    من از برنامه شما تاكنون استفاده نكرده ام
    ولي از اين پس حتي فكر استفاده از آن نيز به سرم نخواهد زد

    ادب مرد به ز دولت اوست!

  26. خیلی ممنون از اطلاع رسانی.ولی گویا من از همه چیز بی اطلاعم.من به شخصه تا زمانی که سایت اینرول کار میکنه از هیچ نرم افزاری حاضر به استفاده نیستم مگر اینکه دانشگا برای استفاده از اون اطلاعیه بده فکر میکنم بقیه هم همین کار رو میکنن

  27. البته فکرمیکنم بهتره این رو هم بگم که کار شما آقای نویسنده برنامه تحسین برانگیزه.وشما نباید بهتون اصلا بربخوره اگر از کار شما ایراد گرفته میشه یا کسی استقبال نمیکنه چون انتخاب واحد مسعله مهمیه.

  28. حرف از درخواست به سرور – Request – شد اما حرفی از پاسخ -Response- که بخش دیگه تعامل کاربر با سرور هست نشد. تصویر که پیوندش رو در ادامه برای شما گذاشتم، از محیط برنامه ی Firebug بهنگام درخواست برای نمایش کلاس های رشته ی نرم افزار کارشناسی، گرفتم که تو اون میزان حجم Response رو نمایش میده. 501 کیلو بایت!

    ممکنه با تعداد کمی درخواست بشه لیست کلاس ها رو دریافت کرد، اما این مساله رو هم باید در نظر داشت که چه هزینه ای داره این کاهش گام ها برای مشاهده ی کلاس خالی.

    درخواست دادن از سایت انرول، هر تعداد مرحله هم داشته باشه، از اونجایی که نحوه ی اجرای درخواست محدود به نیاز کاربر و criteria میشه، سرعت متناسبی رو ارائه میده (نه لزوما سریع).

  29. نویسنده برنامه

    @Persian Developer

    این موضوع رو قبول دارم و مقصر طراحی ضعیف سایت دانشگاه هستش !
    چه تفاوتی می کنه کسی با برنامه ی من به اون آدرس مراجعه کنه یا مستقیم با مرورگر بره !
    به هر حال باید لود بشه !

  30. نویسنده برنامه

    @dan
    نه دوست عزیز کاربرای های برنامه ی من بسیار بیش از انتظارم بود …شما یکم بی اطلاع بودید 😀

  31. نویسنده برنامه

    Arash :
    دوست عزيز
    نويسنده ي برنامه
    من از برنامه شما تاكنون استفاده نكرده ام
    ولي از اين پس حتي فكر استفاده از آن نيز به سرم نخواهد زد
    ادب مرد به ز دولت اوست!

    شما چه بی ادبی ای از من دیدید ؟
    ضمنا برای چند دقیقه خودتون رو بگذارید جای من !

  32. نویسنده برنامه

    Persian Developer :
    این که شملا به راحتی یک شرکت امنیتی رو زیر سوال می برید، مساله ی در خور توجهی هستش.

    این هم از شرکت امنیتی :
    http://analysis.avira.com/samples/details.php?uniqueid=pjhUfX61VdOgrhXnKKCfp6QAXz7wSWn1&incidentid=840706
    فکر می کنم لازمه یا آنتی ویروستون رو دور بندازید یا آپدیت کنید !

  33. بندازم دور! به قول Arash، ادب مرد به ز دولت اوست.

  34. با سلام به تمامی دوستان
    من این برنامه رو امتحان نکردم ، چند روز پیش بابک به من گفت بیام این جا یه سری بزنم
    دوستان من نظر شخصی خودم ذو میگم و سعی می کنم موضوع رو از دید عموم و به صورت منطقی نگاه کنم نه به صورت تخصصی و تکنیکی !
    اول اینکه خوب اگر کسی توانایی این رو داشته و یا حداقل علاقه و خلاقیت این کار رو داشته که یه همچین نرم افزاری بسازه باید تبریک گفت . ببینین طرح مارک زوکربرگ هم اولش به همین صورت شروع شد .
    دوم اینکه حالا که این نرم افزار رو ما روی نت گذاشتیم و قرار هست با اطلاعات خصوصی دانشجویان در ارتباط باشه باید یه اطمینان خاطری داشته باشن که نتیجه اون میشه داشتن certified حداقلی از دانشگاه
    در ضمن با توجه به ساختار تمامی سایت های دانشگاه های جهان به این نتیجه می رسیم که لزومی در استفاده از یک نرم افزار دیگر نیست وقتی نرم افزار خود دانشگاه موجود هست .
    من نمی خوام بیام اینجا بکوبم فلانی رو بگم چرا خلاقیت به خرج دادی این کار رو کردی و …
    من پیشنهاد می کنم بیاین یه فکری برای سایت دانشگاه کنیم . مثلا» یکی از بهترین مهندسی های کامپیوتر ایران رو تو این دانشگاه دارن درس میدن .
    مشکلات سایت دانشگاه زیاد هست هم از نظر طراحی های شبکه و هم طراحی های دیتا بیس و نرم افزار ، در بعد دیتابیس و اپلیکیشن اینترفیس دوستان متخصص تر از بنده بسیار هستند اما در خصوص بحث شبکه سرور سایت دانشگاه معمولا» جوابگو کارهای دانشجوها هست به جز زمان های انتخاب واحد من چندین بار به دوستان توی انجمن گفتم که باید این سرورها لود بالانسینگ داشته باشن که ندارن
    بنابراین از دید من در بحث شبکه 2 مشکل عمده داریم :
    1. Load Balancing
    2. Fault Tolerance
    پیشنهاد می کنم دوستان طرح ها و ایده هاشون رو روی هم بزارن چه در بعد شبکه و چه در بعد طراحی نرم افزاری و این طرح رو به دانشگاه ارائه بدن (البته می دونم که دانشگاه فقط دنبال $ هست تا رفاه دانشجویان)
    دوستان در حال حاضر سایت دانشگاه MIT نسخه موبایل داره اما دانشگاه ما فقط با اینترنت اکسپلورر میاد بالا 🙂
    آیا اینترنت اکسپلورر از مرورگرهای دیگه امن تر هست که تو سایت دلیل استفاده از اکسپلورر رو امنیتی ذکر کردن ، یا اینکه این پوششی برای بی سوادی مدیر سایت و طراح های اون هست .

  35. بهزاد جان از این که لطف کردی و دیدگاهت رو گذاشتی، بسیار سپاسگذارم. امیدوارم با هم اندیشی که باهم خواهیم داشت، بتونیم وضعیت سایت enroll رو بهبود ببخشیم.

  1. بازتاب: اصلاحیه ی “هشدار در استفاده از نرم افزار انتخاب واحد” « ..::وبلاگ دانشجویان نرم افزار::..

پاسخی بگذارید

