فیزیک بازی Angry Birds

شما بازی رو میشناسید . می دونم که میشناسید . پرندگان عصبانی . بازیهایی مثل این واقعاً من رو مجذوب می کنند . شما می تونید برای مدتی این بازی رو انجام بدید و هر بار که شلیک می کنید نتایج متفاوتی می گیرید . ای بابا پرندگان عصبانی رو نمی شناسید ؟ خیلی خوب ، ایده ی اصلی بازی اینه که این پرنده ها ( ظاهراً خیلی هم عصبانی هستند ) رو با یک تیر کمون پرتاب کنید . هدف اینه که خوک ها رو نابود کنید . جداً به این میگن بازی .

اما در مورد قوانین فیزیکش چی میشه گفت ؟ آیا پرنده ها شتاب عمودی ثابتی دارند؟ آیا سرعت افقی ثابتی دارند ؟ می خواید بفهمیم چه جوریه ؟ اوه ، اما چرا من این کار رو میکنم ؟ چرا مثل بچه ی آدم نمی شینم و بی سرو صدا بازی نمی کنم ؟ اما من نمی تونم بی درد سر بازی کنم . من بازی رو آنالیز می کنم و شما هم نمی تونید جلوی من رو بگیرید .

دارم فکر میکنم که برای آنالیز های بعدی باید خودم از بازی فیلم بگیرم . اما الآن از یک سری ویدیوهای تهییه شده توسط Rovio (سازنده ی بازی Angry Birds ) استفاده می کنم .

چطور میشه اطلاعات یک پرنده رو به دست آورد ؟ من از آنالیز کننده ی مسیر مورد علاقه ام استفاده می کنم . خوبی این برنامه اینه که ( بجز اینکه رایگانه و روی windows و Mac و Linux هم اجرا میشه ) میشه با استفاده از نقاط کالیبره کننده zoom و حرکات دوربین رو کنترل کرد . ایده ی اصلی اینه که دو نقطه ی مشخص رو روی کلیپ نشانه گذاری و دنبال کنیم . با نشانه گذاری این دو شیء در هر فریم ، برنامه ی Tracker هرجا که نیاز باشه اطلاعات و مقیاس ها را تصحیح می کنه .

یه چیز دیگه . مقیاس . مقیاس دیگه چیه ؟ کسی می دونه ؟ اجازه بدین از چیزی شروع کنیم که در تمام مراحل بازی باید باشه – همون تیر کمونه . من دوست دارم که طولش رو 1AB بذارم .

حالا بر میگردیم به اطلاعات . اینجا یه نما از موقعیت افقی ( x ) پرنده بر حسب زمان می بینید :

اما معنی این نمودارها چیه ؟ این یعنی که پرنده در جهت محور xها با سرعت ثابت حرکت می کنه و با این حساب سرعت افقی برابر 2.46AB/s است ( با اجرای ویدیو با سرعت طبیعی بدست میاد ) . آیا عالی نیست ؟ خوب ، فکر کنم قوانین فیزیکی و حرکت پرتابی واقعاً رعایت شده . در این صورت دیاگرام نیروهای وارده بر پرنده در هوا این طوری میشه :

بله , خیلی ساده ست . تنها نیروی وارد به پرنده ( اگر پرنده زیاد سریع حرکت نکند ) جاذبه ی زمین خواهد بود . این جایی ست که بیشتر بچه مدرسه ای ها اشتباه می کنند . آنها دوست دارند یه نیروی افقی اضافه کنند چون پرنده به اون سمت حرکت می کنه . این کار رو نکنید . این چیزیه که ارسطو اعتقاد داشت , ولی شما که نمی خواهید در مکتب اون باشید . هیچ نیروی افقی وجود ندارد – حتی مقاومت هوا .

حرکت در راستای عمودی چی ؟

اوه ، من یادم رفت به بخش گم شده ی اطلاعات مربوط به زمانی که پرنده از دید صفحه خارج میشه توجه کنم . همچنین این نشون میدهد حرکت عمودی با شتاب ثابت ( بخاط اینکه با معادله درجه دوم به خوبی جور میشه ) مطابق با معادله ی حرکت زیر صورت می گیرد :

عددی که کنار t2قرار می گیرد باید نصف شتاب باشد . از این نتیجه میگیریم شتاب پرنده در جهت عمودی -2 AB/s2خواهد بود . حالا اگر این پرنده ی عصبانی واقعاً روی زمین باشه چی میشه ؟ روی زمین ، شتاب عمودی -9.8 m/s2است . با استفاده از این میشه طول تیر کمون رو بدست آورد:

عجب تیرکمون گنده منده ای , یه تیر کمون 5 متری ؟ Wow . اگر اندازه ی پرنده ی قرمز رو حساب کنیم میشه 70cm . چه پرنده ی بزرگی . چه پرنده ی عصبانی بزرگی !

منبع :

http://www.wired.com/wiredscience/2010/10/physics-of-angry-birds/

دربارهٔ DeltaCode

Somewhere near the sky Far away from people Far away from noise Somewhere near yourself

Posted on نوامبر 12, 2011, in بازی and tagged . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

