HTML5 سکوی پرش به آینده

امروز دو خبر غافلگیر کننده داریم : Adobe توسعه ی Flash برای موبایل را در حمایت از HTML5 متوقف کرده ، و احتمالا Microsoft هم Silverlight را در حمایت از HTML5 کنار خواهد گذاشت . چیزی که کاملا واضحه این است که : آینده از آن HTML5 است ، و در حقیقت آینده از راه رسیده .

می توانید بازی قدیمی Space Blaster HTML5 game demo را در Google Chrome 15 یا بالاتر بازی کنید . این بازی از شتاب دهنده ی سخت افزاری برای رندر سریع تر بهره می برد . این دمو از Web Audio API ( پرژه ی Google است و هنوز استاندارد سازی نشده ) برای پخش صدای قابل قبول استفاده می کند ، که می تواند افکتهای فضایی را پخش کند . و با موتور جاوا اسکریپت  V8 کارایی بسیار بالا در راه است .

به عبارت دیگر ، با آزمایشاتی که با Chrome انجام شده : HTML5 برای بازی سازی فوق العاده ست ! آنها سریع هستند و بازی های بسیار خوبی می توان با آنها ساخت.

مرورگرهای دیگر باید کار بیشتری انجام بدهند تا خودشان را برسانند . هنوز هیچ نشانه ای از بکار گیری Web Audio API در Firefox و Internet Explorer دیده نشده ، پس هنوز صدا در این مرورگرها قابل اعتماد نیست و باعث میشود کمی از لذت بازی کاسته شود .( من هنوز کاملاً مطمئن نیستم که استاندارد کاملی باشد ، Web Audio API ظاهراً پرژه ی Google است . واقعاً فوق العاده ست و امیدوارم که به عنوان استاندارد مورد پذیرش واقع شود !) به نظر میرسد Firefox با شتابدهنده ی سخت افزاریش مشکل دارد .

html5 editor

مشکلات دیگری هم وجود دارد که یک منتقد باید به آنها توجه کند : برای مثال موبایلها راه زیادی در پیش دارند .  اما این مشکل با گذشت زمان حل خواهد شد . تمام صنعت وب به طرف HTML5 در حرکت است و این نقطه ایست که اگر کسی با تمام قدرت به سمت HTML5 حرکت نکند به زودی جا خواهد ماند . کمیته ی استاندارد HTML5 از این مشکلات آگاه است و به شدت مشغول کار کردن هستند تا مشکلاتش را مرتفع و ویژگی های جدیدی به HTML5 اضافه کنند . پس احتمالاً این  مسائل برای مدت طولانی به درازا کشیده نخواهند شد .

حتی Sony برنامه هایی برای پشتیبانی از HTML5 برروی PSP Vital دارد ، پس می بینید که حتی کنسولهای بازی هم در این راه گام برمی دارند .

به نظر ما ، سه بخش عمده باید بهبود پیدا کنند تا زمینه برای پشتیبانی از HTML5 فراهم شود ، به ویژه برای بازی سازی . اول همانطور که ذکر شد – مبایلها راه طولانی در پیش دارند تا عملاً برای بازیهای با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرند . اکثراً سخت افزار مبایلها به خوبی قابلیت پشتیبانی دارند . مشکل ، عدم وجود نرم افزارهایی برای استفاده از تمام ظرفیت تلفنهاست . من مطمئنم که مرورگرهای مبایل به زودی بهبود پیدا می کنند و حتی دستگاه های قدیمی هم با به روز شدن نرم افزارها می توانند از مزایای آن برخوردار شوند .

دوم مرورگرهای رومیزی باید توسعه ی استاندارد ها را سریع تر کنند . Chrome یک نمونه ی عالی ست که به عنوان اولین مرورگر شروع به پشتیبانی از Web Audio API کرده است .  قبل از Web Audio API ، صدا در بازی های HTML5 یک مشکل جدی محسوب می شد ، اما با وجود Web Audio  این مشکل به خوبی حل شد .

سومین مشکل Internet Explorer است . متاسفانه تغییرات زیادی روی آن صورت نگرفته : Microsoft هنوز چرخه ی انتشار کندی دارد . بدتر از آن ، Mirosoft نسبت به پشتیبانی استاندارد های جدید مانند WebGL تمایل نشان نمی دهد ، و به نظر می رسد آنها دوست دارند تا بجای حل کردن مشکلات آنها را نادیده بگیرند . من در مورد نظرات Microsoft راجع به Web Audio API اطلاعی ندارم (تا زمانی که استاندارد سازی نشود انتظار نمی رود تا نظراتشان را اعلام کنند ). این سیاست من را نسبت به تعهد Microsoft در مورد HTML5 موجب تردید می کند . این یک تهدید واضح برای پاتفرم های windows از جانب وب است . تصور کنید برنامه هایی که برای وب نوشته می شوند هر جایی قابل اجرا باشند ، بدون اینکه به Windows نیاز باشد ! حالا اولویت با ساختن برنامه هایی برای Windows است یا ساختن برای HTML5 ؟ من احساس می کنم آنها Windows را هنوز به خاطر درآمد هایی که از HTML5 نصیبشان خواهد شد رو به جلو حرکت دهند . شاید به همین دلیل باشد که چرا آنها خودشان را با این حقیقت که کاربران کمی حاضر میشوند Interner Explorer  را به روز رسانی کنند ، در حالی که دیگر مرورگر ها مثل Chrome به صورت خود کار شما را با آخرین نسخه به روز می کنند، اذیت نمی کنند .

ما نه فقط برای ساخت بازی های 3D بلکه  واقعاً به خاطر 2D به WebGL علاقه مندیم . به دو دلیل WebGL برای ساخت بازی های 2D مناسب است : اول ، استفاده از شتاب دهنده ی سخت افزاری ضمانت شده است – نه  رندر نرم افزاری که بسیار کند است . دوم ، WebGL به معنای بهره مندی از قابلیت سایه زنی برای افکتها است . اگر از Construct Classic استفاده کرده باشید می دانید که که همراهش 67 افکت زیبا وجود دارد که به را حتی میتوان بازی هایی چشم نواز را با آنها ساخت . این قابلیتها در نرم افزارهای دو بعدی دیگروجود ندارد . قابلیتهای بسیار حرفه ای تر مانند blur  ، شفافیت و کش آمدن تصاویر می تواند منجر به ساخت بازی هایی شود که تا به حال نظیر آنها را ندیده اید . به همین دلیل است که ما بی صبرانه منتظر پشتیبانی از WebGL هستیم و همینطور از اینکه Microsoft نسبت به پشتیبانی از آن بی رغبت است نا امید شده ایم . این به ضرر خودشان است ! به این دلیل که بازی های دوبعدی در دیگر مرورگرها بهتر از Internet Explorer اجرا خواهند شد .

پس اگر شما می خواهید که آینده را هم اکنون تجربه کید ، آخرین نسخه ی Google Chrome را دانلود کنید و تعدادی از بازی های HTML5 را امتحان کنید . من امیدوارم که شما هم مثل من به آینده ی امید بخش HTML5 پی خواهید برد ! و اگر Adobe توسعه ی Flash برای موبایل را در حمایت از HTML5 رها کرده . . . چقدر طول خواهد کشید که همین کار را برای desktop هم خواهد کرد ؟

منبع :

http://www.scirra.com/blog/56/html5-gaming-the-future-is-now

Advertisements

دربارهٔ DeltaCode

Somewhere near the sky Far away from people Far away from noise Somewhere near yourself

Posted on نوامبر 15, 2011, in بازی and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 7 دیدگاه.

  1. با جمله ی اول موافق نیستم، Adobe و مایکروسافت هر دو تقریبا در مورد محصولاتی که نام بردی شکست خوردن، مخصوصا silver light، و کنار کشیدن شون دلیل بر حمایت از HTML 5 نیست، شاید این طور دیدن که رفتن به سمت HTML 5 به صرفه تر هستش. البته Adobe تا اونجایی که من خودم برای موبایل ها دیگه توسعه ی Flash رو کنار گذاشته.
    و دوم یه نقد. اونم این که عکسی که گذاشتی، معرفی یه نرم افزاره برای توسعه صفحات مبتنی بر HTML 5، اما توضیحی درباره اش ندادی.

  2. من دقیقاً همون چیزی که در منبع آورده شده ترجمه کردم و اصلاً نظر شخصی من نیست . در اواسط متن هم اشاره شد که Windows بخاطر درآمدهایی که احتمالاً HTML5 براش داره به شمتش خواهد رفت نه اینکه دلش به حال Game Developerها سوخته باشه !

    همون طور که گفتی نرم افزار برای توسعه ی صفحات HTML 5 است و چون خودم دانلودش نکردم نظری ندارم !

    متشکرم.

  3. در ویندوز 8 هم از ظاهراً از فلش پشتیبانی نمیشه ….

  4. خیلی عالیه . . . . . ولی اظهار نظر در مورد Windows 8 زوده . حتی اگر به صورت رسمی ازش پشتیبانی نشه بازم احتمالاً بشه با نرم افزارهایی اجراش کرد .

    بعدم سوء تفاهم شده مطلب راجع به HTML5 و آینده ی بازی سازی بود نه Flash یا Silverlight .

  5. @DeltaCode
    به نکته ی خوبی اشاره کردی 😀

  6. استفاده نکردن از فلش بخاطر ضعف امنیتش هست .

  7. به هر حال با Flash میشه بازی های خیلی جالبی ساخت و فکر نمی کنم به این زودی کنار گذاشته بشه .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: