سفر به دنیای Ubuntu؛ روز بیست و یکم

بابک فخریلو

در طول این مدتی که به نوشتن و انتشار درباره ی Ubuntu مشغول بوده ام، در بین دیدگاه ها، بعضی ها بودند که هر از گاهی حرف از این می زدند که این برنامه یا آن برنامه را در یک محیط مجازی از Windows ، درون سیستم عامل Ubuntu اجرا کرده اند. خوب، امروز می خواهیم حرف این افراد را با Wine محک بزنیم.

Wine نزدیک به 17 سال است که در اختیار کاربران است. ابتدا علت نامگذاری اش به Wine، به خاطر برگرفته شدن آن از سرنام WINdows Emulator (شبیه ساز Windows) بود، اما این نرم افزار از یک شبیه ساز به یک لایه ی سازگاری تغییر یافت، و در نهایت سرنام دقیق آن هم برگرفته از عبارت Wine Is Not an Emulator شد. حالا دیگر بدون در نظر گرفتن این که نام Wine سرنام چه چیزی است، تبدیل به نرم افزاری پر استفاده شده است.

می توانم بگویم که اجرای برنامه های Windows توسط Wine، یک نوع تقلب یا فریب به حساب می آید. مثل این می ماند که تصمیم بگیرید تا گیاه خوار شوید، و تمام وقت خود را صرف این کنید که غذایتان طعم و رنگ غذای گوشتی را داشته باشد، و اما آخر سر تسلیم شوید.

اما اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، داشتن ابزاری مانند Wine برای مواقع خاص، لازم و ضروری است. بهتر از این است که برای یافتن جایگزین برنامه ای که قبلا در Windows داشتید، Ubuntu Software Center را برای یافتن معادل لینوکسی آن، زیر و رو کنید.

بعد از باز کردن Ubuntu Software Center و تایپ کردن » Wine » در نوار جست و جو، 14 گزینه به من نمایش داده شد. بسیاری از آنها شکلی دیگر از «لایه ی سازگاری با Windows هستند». هر کدام یک زیر-عنوان مانند ‘wine’ یا ‘wine-gecko’ یا ‘wine 1.3 gecko’ دارند.

واقعا نشانه ای نیست که تشخیص دهم کدام یک از این برنامه های پیشنهادی، Wine اصلی است، اما من آن را که بیشترین امتیاز را با 4.5 ستاره دارد، انتخاب کردم.

وقتی نصب برنامه تمام شد، برای اجرای برنامه با سه آیکون مواجه شدم: Configure Wine، Uninstall Wine Software و Winetricks. به نظر می رسد که باید با Configure Wine شروع کنم.

بعد از بازکردن Configure Wine، می بینید که در پایین زبانه ی Applications، نسخه ی از Windows که شبیه سازی می شود، مشخص شده است. البته منظورم نسخه ی سازگاری است. پیش فرض آن، Windows XP است، اما من آن را به Windows 7 تغییر دادم. می توانید برای هر برنامه ی که استفاده می کنید، نسخه ی سازگاری Windows را مشخص کنید.

خوب حالا آماده هستم تا یک نرم افزار مخصوص Windows را در Ubuntu اجرا کنم، این طور نیست؟ به داخل پوشه ای که فایل نصب برنامه ی ویندوزی (Office 2010) وجود داشت رفتم، و بعد از راست کلیک کردن روی آن، ‹Open With Wine Windows Program Loader› را انتخاب کردم… و یک پیغام خطا.

در گوگل گشتی زدم و یک راهنمای خوب را از Psychocats.net پیدا کردم که می توانید در این پیوند: Using Wine on Ubuntu بخوانید. آن طور که پیداست، صرفا EXE بودن پسوند فایل کافی نیست، و باید ابتدا روی فایل راست کلیک کنم، بعد به Properties بروم، و روی گزینه ای که فایل را به عنوان اجرایی (executable) تعریف می کند، کلیک کنم.

مشکل این است که هر بار روی آن گزینه کلیک می کنم، انتخاب ام پنهان می شود. به من اجازه ی تبدیل یک فایل به فایل اجرایی را نمی دهد. تصمیم گرفتم بیشتر در Google جست و جو کنم. چند فایل نصب دیگر را امتحان کردم، اما آنها را هم نتوانستم به عنوان یک فایل اجرایی به سیستم معرفی کنم. به نظرم مشکل از سطح دسترسی است، شاید باید دسترسی root داشته باشم تا چنین کاری را انجام دهم.

هنوز موفق نشده ام هیچ برنامه ی Windows را اجرا کنم.

به خاطر داشته باشید که اجرای کد باینری یک برنامه ی ویندوزی درون یک سیستم عامل Linux، بدین معنی است که به طور بالقوه سیستم را در معرض خطرات بد افزارها قرار می دهید، اتفاقی که در حالت عادی برای سیستم های Linux رخ نمی دهد. البته در اینجا خطر آسیب پذیری سیستم، نسبت به اجرا شدن نرم افزار در خود Windows، به دلایل متعددی کمتر است.

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 23: Would You Like Some Wine With That?

در همین رابطه بخوانید:

 سفر به دنیای Unbuntu، روز بیستم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on نوامبر 19, 2011, in Ubuntu and tagged , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

