سفر به دنیای Ubutnu؛ روز بیست و سوم

بابک فخریلو

در کنار ایمیل خواندن، گشت و گذار در دنیای وب، و فعالیت در شبکه های اجتماعی، پیگیری کارهای اقتصادی و مالی هم یکی از کارهایی است که با کامپیوتر انجام می دهم، و به همین خاطر چیزی بوده که دوست داشتم در سفرم به دنیای Ubuntu به آن هم بپردازم. تلاش تجربی ام برای راه اندازی Quicken در Wine با شکست مواجه شد، بنابراین امروز گزینه هایی که Ubuntu در برابرم قرار داده را بررسی خواهم کرد.

Ubuntu Software Center را باز کردم، و عبارت ‹finance› را جست و جو کردم. در کل شش برنامه نشان داده شد، اما دوتای آنها بیشترین امتیاز را با میانگین 4.5 ستاره داشتند، یکی GnuCash Finance Management و دیگری KmyMoney. هر دوی آنها را نصب کردم.

اولین باری که GnuCash را اجرا کردم، یک Wizard باز شد و از من پرسید که آیا می خواهم حساب جدید باز کنم، یا یک QIF (فرمت فایل های برنامه ی  Quicken) را import  کنم. وقتی KmyMoney را باز کردم، دیدم که علاوه بر امکان import فایل های برنامه ی GnuCash، در آنجا هم امکان import کردن فایل  QIF وجود دارد.

برنامه ی Quicken 2011، دیگر از فایل هایی به فرمت QIF استفاده نمی کند (فرمت پیش فرض برای دانلود کردن داده ها از وب، QFX است). هر دوی این برنامه ها ابزارهایی را برای وارد سازی فایل QFX دارند، اما بانکی که من عضو آن هستم فرمت QFX را به طور مستقیم در اختیار من نمی گذارد. داده های Quicken که در کامپیوترم ذخیره شده، به فرمت QDF است، که هیچ برنامه ای نمی تواند آن را import کند. بنابراین، دوباره وارد Windows شدم، Quicken را باز کردم، و حساب و جزئیات تراکنش ها را به یک فایل QIF، Export کردم. بعد، دوباره وارد Ubuntu شدم تا بتوانم از آن در برنامه های اقتصادی و مالی استفاده کنم.

GnuCash

GnuCash سوال های زیادی را در طی فرآیند وارد کردن فایل پرسید. همان طور که سعی می کرد تا حساب های من را از فایل QIF، به حساب های GnuCash ، یا دسته بندی های تراکنش ها را به معادلشان در GnuCash نگاشت کند، هر چیزی که GnuCash پیشنهاد می داد را می پذیرفتم و فقط روی ‹Forward› کلیک می کردم، چون هیچ نظری ندارم که برنامه چطور عمل نگاشت  را انجام می دهد.

وقتی کار import کردن تمام شد، برنامه با داده های من کار خود را شروع کرد. صفحه ی اصلی برنامه فهرستی از حساب های کاربری است. مشکل اینجاست که برنامه هر موضوع پرداخت (مثلا پرداخت کرایه راه) را به عنوان یک حساب تفسیر می کند، یعنی یک حساب برای خرید لباس دارم، یکی برای خواربار. حساب های اصلی ام هم در فهرست بودند.

نمی توانم بدون تامل بگویم که این یک ویژگی برای GnuCash است، یا مشکلی که است که خود من، به خاطر طی نکردن درست فرآیند نصب و بی توجهی در نگاشت داده ها، موجبش شدم. می توانم بگویم که گرچه صفحه ی پیش فرض کمی شلوغ است و پیدا کردن حساب های واقعی کمی دشوار است، داشتن یک تقسیم بندی کامل از انواع مخارج، خوبی های خودش را دارد.

این که GnuCash خودش گزارش های زیادی را دارد، و از اتصال مستقیم به بانکداری online پشتیبانی می کند، دوست دارم، اما هیچ کدامشان در حد عالی کار نمی کنند. گزارش ها از هیچ چیز بهتر هستند، اما از نظر تنوع و زیبایی به  Quicken نمی رسند. بانکداری online مفهوم خوبی در تئوری است (اگر بتوانید به کارش بگیرید). وقتی خواستم از ویژگی مربوط online banking استفاده کنم، به مشکلاتی برخوردم و سعی کردم این ویژگی را فراموش کنم. مسلما زمان زیادی را برای برطرف کردن این مشکلات سپری نکردم، اما خوب مجبور هم نبودم این کار را بکنم.

وقتی خواستم برنامه را با کلیک کردن روی ‹X› ببندم، اتفاقی رخ نداد. فقط minimize شد، اما بسته نشد. خوب به طور عادی وقتی برنامه ای در Windows تصمیم نداشته باشد بسته شود، از Task Manager استفاده می کنم، اما مطمئن نیستم چنین چیزی در Ubuntu باشد (البته با دستور killall می توان process ها را از بین برد).

KMyMoney

بعد، نوبت به  KMyMoney رسید. این برنامه در وارد کردن داده ها ی فایل QIF زمان زیادی را هم صرف کرد. نمایش دهنده ی وضعیت پیشرفت وارد کردن فایل، تا صد در صد می رفت و دوباره از نو شروع می شد، اما جایی نبود که پیشرفت کلی را نشان دهد. بعد از یک یا دو دقیقه، داده های برنامه ی Quicken وارد شد، و صفحه ی KMyMoney نمایش داده شد.

KMyMoney خیلی زیباتر از GnuCash است، و در وارد کردن داد های Quicken هم خیلی بهتر بود. بخش سمت چپ آیکون هایی برای المان های مختلف برنامه دارد: شرکت های مالی و اقتصادی، حساب ها، پرداخت ها، گزارش ها و مانند این ها. کلیک روی یک گزینه در بخش سمت چپ، آنچه در بخش اصلی برنامه می بینید را عوض می کند. در آنجاست که می توانید با پیمایش یا کلیک کردن، جزئیات بیشتری را ببینید.

ظاهرا KMyMoney مانند GnuCash برای بانکداری online از AqBanking استفاده می کند. البته روش KMyMoney در پیاده سازی این ابزار بانکداری ساده تر است، و راحت تر می شود با آن کار کرد، اما در پیدا کردن بانک و تنظیم کردن آن به مشکل برخورد. امیدوارم بعدا بتوانم این مشکل را برطرف کنم.

تصمیم نهایی

مطمئن هستم که نرم افزارهای مالی زیادی در Linux هستند. این گزینه هایی که من معرفی کردم، با تایپ کردن ‹finance› در Ubuntu Software Center به من معرفی شدند. میان این دو برنامه، KMyMoney نظر من را بیشتر جلب کرد. ظاهری زیباتر داشت و به نظر می رسید که بهتر کار می کند.

بدین ترتیب، اگر قرار باشد زمانی را صرف عیب یابی و این مسائل کنم، Quicken را ترجیح می دهم، البته Mint.com هم هست، که یک ابزار تحت وب برای مدیریت امور مالی است.

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 25: Tracking Personal Finances

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on دسامبر 14, 2011, in Ubuntu and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

