سفر به دنیای Ubuntu روز بیست و چهارم

بابک فخریلو

وقتی نتوانید با کامپیوترتان پرینت بگیرید یا فایلی را اسکن کنید، یا webcam اصلا کار نکند، کامپیوتر به چه دردی می خورد؟ هر زمان که سیستم عامل جدیدی عرضه می شود، سازگاری سخت افزاری و ابزارهای جانبی می تواند باعث موفقیت و اقبال به آن سیستم عامل شود، یا برعکس باعث شکست آن (Windows Vista را به خاطر دارید؟!). امروز هم نگاهی داریم به اتصال چند ابزار به سیستم عامل Ubuntu.

البته به نظر کمی دیر می رسد که بعد از 23 روز، تازه می خواهیم به تنظیمات خیلی ساده ی سخت افزاری بپردازیم. برای بیشتر کاربران، تایید سازگاری چاپگرها، scanner و webcam با سیستم عامل جدید، شاید یک روز یا بدتر از آن دو روز وقت بگیرد.

البته من خودم زیاد با این ابزارهایی که نام بردم سر و کار ندارم. همین که Ubuntu صفحه کلید، موس، کارت گرافیک، مانیتور، و شبکه ی بی سیم را شناخت، برای من کافی بود. اما یک چاپگر، scanner  و webcam هم دارم و گاهی از آنها استفاده می کنم، بنابراین اگر آنها هم در Ubuntu کار کنند، خیلی خوب می شود.

کار را با scanner شروع کردم. مدل آن Epson Perfection 3490 Photo است. آن را وصل کردم و اتفاقی نیافتاد. امیدوار بودم که صفحه ای نمایان شود و به من نشان دهد که scanner متصل شده. ولی این طور نبود.

به Ubuntu Software Center رفتم و Epson را تایپ کردم، اما چیز مفیدی نمایش داده نشد. آن طور که پیداست، Software Center لزوما جایی برای پیدا کردن driver ها نیست. نوبت به Google رسید و عبارت «‹installing Epson Perfection 3490 Photo on Ubuntu 11.04» را جست و جو کردم. نتایج زیاد بودند، اما بیشترشان به نظر نامفهوم می آمدند.

بعد از کنکاش های فراوان در بین نتایج، به توضیحی برخورد کردم که به نظر کارآمد بود، و آن هم استفاده از یک ابزار بود که در رابطه ی مستقیم با scanner باشد، اما از طرفی ابزار scan که به طور پیش فرض در Windows نصب می شود را هم ندارم تا آن را تست کنم. Gimp (در روز بعدی سفر خود درباره آن خواهم نوشت) را باز کردم، اما آنجا هم گزینه ای را برای scan پیدا نکردم. بعد فهمیدم که خود Ubuntu ابزاری را به طور پیش فرض دارد که Simple Scan نام دارد.

برنامه را باز کردم، و مجله ای را هم در scanner گذاشتم، و روی دکمه ی ‹scan› کلیک کردم. بعد از چند ثانیه، تصویر مجله در صفحه نمایش ظاهر شد.

بعد نوبت به اتصال webcam رسید. بازهم خبری از هشدار یا پیغام در مورد شناسایی ابزار نبود. پس جست و جو در Google را شروع کردم، و نتیجه این شد که از ابزاری به نام Cheese باید استفاده کنم.

این ابزار البته به طور پیش فرض در Ubuntu نصب نشده، اما می توانید آن را در Ubuntu Software Center بیابید. آن را نصب کردم و بعد از اجرایش، webcam شروع به کار کرد.

و حالا نوبت به چاپگر رسید. وقتی HP Deskjet 2400 را به کامپیوتر وصل کردم، این بار یک جعبه پیغام ظاهر شد که خبر از وصل شدن چاپگر و شناسایی آن توسط Ubuntu می داد، و این که سیستم عامل در حال تنظیم کردن driver آن است.

به طور خلاصه، افزودن ابزارها به Ubuntu مانند افسون کردن است…..حتی اگر این طور هم به نظر نرسد.Ubuntu در پیدا کردن سخت افزار خوب عمل می کند، و به نظر می رسد پشتیبانی فراگیری از driver ها دارد.

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 26: Connecting Peripherals

در همین رابطه بخوانید:

 سفر به دنیای Ubuntu روز بیست و سوم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on دسامبر 22, 2011, in Ubuntu and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

