سفر به دنیای Ubuntu؛ روز بیست و پنجم

بابک فخریلو

امروز می خواهیم به ابزار ویرایش تصویر بپردازیم که GIMP (GNU Image Manipulation Program) نام دارد، و به گفته بسیاری از طرف داران دنیای لینوکس، به نوعی Adobe Photoshop دنیای نرم افزار آزاد به حساب می آید.

خوب راستش را بخواهید علت این که این همه مدت صبر کردم و حرفی از این نرم افزار نزدم، به خاطر این بود که نهایت کار ویرایش تصویری که من لازم دارم، چرخاندن 90 درجه ای تصویر است. خوب انجام دادن این کار هم نیاز به ویرایشگر حرفه ای ندارد، و هر نرم افزار ساده ای هم می تواند آن را انجام دهد.

اما از طرفی همسرم یک عکاس حرفه ای است. او بیشتر وقت خود را صرف کار کردن با Adobe Photoshop و Adobe Lightroom می کند، و به درستی هم می داند که با این نرم افزار ها چه کاری باید انجام دهد. بنابراین با کمک او، به تحلیل قابلیت ها و عملکردهای GIMP پرداختم. ادامه ی این مقاله هم بر اساس گفته های او نوشته شده.

برای افراد تازه کار، بارگذاری سریع GIMP نکته ی جالبی می تواند باشد، و این که منابع سیستمی کمی را در مقایسه با Photoshop مصرف می کند. برای این که بتوانم با خیالت راحت با فایل های بزرگ و RAW در  Photoshop کار کنم، یک پردازنده ی  quad-core و 12GB حافظه ی RAM را برای کامپیوتر شخصی ام خریدم.

خوب از فرمت RAW  صحبت کردیم، که GIMP به طور پیش فرض نمی تواند با آن کار کند، ولی با نصب یک file reader مخصوص (UFRaw)، این مساله برطرف شد.

با استفاده از UFRaw، خیلی راحت توانستم تنظیماتی مانند noise تصویر را انجام دهم. اما محیط و حس کاری UFRaw در مقایسه با Lightroom بسیار متفاوت است.

قابلیت های ویرایش تصویر GIMP، واقعا مرا شگفت زده کرد، چرا که واسط کاربری خیلی دوست داشتنی دارد. در حقیقت، واسط کاربری اش کمی از Photoshop هم بهتر است.

عملکرد های مقدماتی برای ویرایش تصاویر، همان طور که انتظار می رفت کار می کرد. خیلی راحت می توانستم لایه های جدید ایجاد کنم، mask بسازم و منحنی ها را تنظیم کنم. اما با وجود این، ویژگی های جدیدی مانند Content-Aware Fill که در Photoshop CS5 عرضه شدند، معیارهای مقایسه را پیچیده تر می کنند.

راهی برای کاهش noise پیدا نکردم. همچنین، ابزار قطره چکان را که برای انتخاب رنگ به کار می رود ندیدم. اینها جزو ابزارهای همیشگی در جریان کاری من با Photoshop هستند، بنابراین نبود آنها مساله ی نسبتا بزرگی برای من می تواند باشد.

سعی کردم یک تصویر گرافیکی برای نمایش در وب ایجاد کنم، و ابزار متنی را برای این کار پیدا کردم، که نسبت به Photoshop زمخت تر و محدود کننده تر بود. بیشتر شبیه این بود که از یک ابزار پردازش واژه دارید استفاده می کنید تا ابزار متنی یک ویرایشگر تصویر. فقدان امکان افزودن style به بیش از یک بخش از یک جعبه ی متنی، و ویرایشگر متنی که به طور جداگانه باز می شد، اصلا خوش آیند نبود. وقتی که تصویر گرافیکی را ایجاد کردم، زمان زیادی را هم صرف پیدا کردن راهی برای برش دادن آن و ذخیره کردنش برای محیط وب صرف کردم.

خوب، دیدگاه ی همسرم در این باره تمام شد. نوبت این رسید که من خلاصه سفر امروز را بنویسم. GIMP قدرت مند است. قدرت مند تر از نیاز های یک کاربر متوسط. البته، Photoshop هم قدرت مند است. برای بعضی ها، شاید GIMP به نظر زیادی شلوغ به نظر برسد. اما ابزارهایی که برای انجام دادن نیاز بسیاری از کاربران لازم باشد را دارد.

اما اگر شما یک عکاس حرفه ای هستید، داستان طور دیگری خواهد بود. GIMP ابزار ها و افزونه هایی دارد که می توانید با نصب شان قابلیت های این نرم افزار را توسعه دهید، اما هنوز هم به Photoshop نمی رسد. دست کم GIMP رایگان است، اما برای Photoshop CS5 که 700 دلار بپردازید، در مقابل امکانات زیادی هم دریافت می کنید.

البته تنها این دو گزینه پیش روی شما نیستند. شما خودتان برای ویراش تصویر از چه نرم افزاری استفاده می کنید؟

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 27: Working With GIMP

در همین رابطه بخوانید:

سفر به دنیای Ubuntu؛ روز بیستم و چهارم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژانویه 6, 2012, in Ubuntu and tagged , , , . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

پاسخی بگذارید

