سفر به دنیای Ubutnu؛ روز بیست و ششم

بخش های داخل پرانتز که به صورت مورب نوشته شده، توضیحات و دیدگاه های من هستند.

بابک فخریلو

نزدیک به آخرین روزهای سفر خود می شویم. در این روز از سفرمان، می خواهم پنج مساله که به نظرم از عیب های قابل توجه Ubuntu هستند را بررسی کنم. در روز بعدی سفرمان هم پنج تا از بهترین ویژگی ها را مطرح خواهم کرد.

شروع می کنیم:

1.همگامی با iPhone: می توانید Apple را به خاطر عرضه نکردن یک نسخه از iTunes برای Linux سرزنش کنید. حتی می توانید مرا سرزنش کنید که چرا از iPhone استفاده می کنم. اما این دلایل کافی نیستند. حقیقت این است که خیلی ها مثل من iPhone دارند و می خواهند آن را به کامپیوتر خود وصل کنند تا به وسیله ی iTunes ، دست گاه خود را با PC همگام سازند.

اما جای خوشحالی است که طبق گقته ی Apple، در آینده برای ابزارهایی که با iOS 5 عرضه خواهند شد، دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

2.Banshee: قبول دارم که این مشکل زیاد هم اساسی نیست. گزینه های زیادی برای پخش موسیقی در دنیای Linux وجود دارد، و دلیلی هم ندارد که من حتما این یکی را انتخاب کنم. این برنامه به طور پیش فرض برای پخش موسیقی در Ubuntu نصب شده است. از iTunes متنفرم، اما Banshee آن قدر بد است که iTunes را به آن ترجیح می دهم.

3.Wine: تعریف های زیادی از Wine و استفاده از آن برای اجرای برنامه های Windows در Ubuntu شنیده بودم. با این حال، برنامه هایی که من در آن نصب کردم، هیچ کدام به درستی کار نکردند.

البته دیدگاه های زیادی هم دریافت کردم که چگونگی استفاده از Wine با دستورات خط فرمان متفاوت را پیشنهاد می دادند، که سبب بهتر شدن کارایی آن می شد، بعضی ها هم اساسا آن را رد می کردند و پیشنهاد نصب Windows روی یک ماشین مجازی را می دادند.

4.شنا کردن در جهت عکس رودخانه: به نظر می رسد هر راه حلی خودش دو مساله جدید را ایجاد می کند، پیدا کردن و نصب نرم افزار و این که بتواند درست کار کند، غالبا نیاز به خلاقیت و تلاش زیادی دارد (البته من چندان هم با این بخش موافق نیستم).

اما اگر فرض کنیم که Ubuntu یک مایکرویو باشد، باید اول دنبال غذاهایی باشم که صرفا برای کار کردن با این مایکرویو درست شده، بعد دکمه ی پخت غذا را فشار دهم، اما اگر غذای دیگری بخواهم، باید در تالارهای گفت و گو به جست و جو بپردازم تا راهی مشخص را برای دست کاری کردن مایکرویو ام پیدا کنم و  بتوانم غذایی که مد نظرم هست را بپزم!

تنها چیزی که می خواهم، کلیک کردن روی دکمه ی شروع است، بدون دردسر های اضافه!

5.طرف داران دو آتشه: یکی از بزرگ ترین موانع در جریان اصلی پذیرش Linux، خود جامعه ی کاربران و توسعه دهندگان آن است. می دانم که گروه پر مدعایی که طرفداران دو آتشه می نامم، در اقلیت هستند، چرا که بیشتر اعضای این جامعه، در حقیقت شما را کمک می کنند و همین هم یکی از قدرت های آن محسوب می شود. اما، کاربران مغرور و از خود راضی که سعی می کنند به تازه وارد ها چگونه کار کردن با سیستم عامل و فرهنگ Linux را آموزش دهند، سبب بدنامی جامعه ی خود می شوند(با این بخش خیلی موافقم! نمونه اش هم یکی از استادان دانشگاه خودمان).

خیلی از ایرادهایی که اقلیت مغرور این جامعه به کاربران تازه وارد می گیرند، بی جاست. مثلا نمی توانید کاربر را به خاطر کارهایی که به نظرش طبیعی یا خلاقانه می رسد، سرزنش کنید. در عوض می توانید توضیح دهید که کارها در این بستر به شکل دیگری انجام می شوند، یا این که حتی از این روند کاربران استفاده کنید و ابزاری بسازید که دلخواه آنها باشد، و بدین ترتیب کاربران سطح متوسط هم می توانند به دنیای Linux روی بیاورند.

می دانم که همه چیز نباید طوری تغییر کند تا مطابق خواسته های من باشد، یا نزدیک به تجربه هایی که با Windows سپری کرده ام. Linux دنیای خودش را دارد، و Windows نیست، و هر کاربری که قصد تعویض بستر های کاری اش را داشته باشد، باید بپذیرد که وارد شدن به بستری جدید، مستلزم سپری کردن زمان برای آموختن قواعد و فرهنگ آن بستر است. اما هرچه توسعه دهندگان به نیازی های کاربران بیشتر گوش کنند، نرم افزار بهتری می تواند تولید شود که بتواند با پیام ها و خطای های درست، کاربر را در مسیر آموختنش کمک کند.

برگرفته از:

Ubuntu Linux, Day 28: My Five Biggest Ubuntu Linux Complaints

درهمین رابطه بخوانید:

 سفر به دنیای Ubuntu؛ روز بیست و پنجم

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on ژانویه 26, 2012, in Ubuntu and tagged , , . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

پاسخی بگذارید

