7 نکته برای برطرف کردن مشکلات شبکه ی Wi-Fi

راهنمایی سریع برای برطرف کردن مشکلات متداول Wi-Fi که ممکن است در خانه، دفتر کار یا هرجایی رخ دهند.

بابک فخریلو

شبکه های اینترنت بی سیم به ما این امکان را می دهند تا بدون نیاز به کابل، در وب به گشت و گذار بپردازیم، اما اتصالی که وابسته به امواج رادیویی است، در معرض خرابی هایی قرار دارد که می تواند ناشی از تداخل امواج، محدودیت های برد سیگنال، مشکلات سخت افزاری، و یا سرویس دهنده ی اینترنت باشد. ما راهنمایی سریع را برای برطرف کردن این مشکلات در اینجا مطرح کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

در لپ تاپ خود دکمه ی  فعال بودن اتصال به شبکه ی Wi-Fi را بررسی کنید

شاید مشکل عدم اتصال به شبکه Wi-Fi، درست زیر انگشتان باشد. اگر لپ تاپ تان به یک شبکه ی بی سیم محلی وصل نمی شود، و نمی توانید فهرستی از شبکه های نزدیک را ببینید، بد نیست بررسی کنید که مبادا دکمه ی Wi-Fi را به اشتباهی زده باشید و آن را خاموش کرده باشید. بیشتر لپ تاپ ها دکمه ای دارند که برچسبی مانند عکس یک روتر بی سیم دارد، و معمولا هم بالای صفحه کلید قرار گرفته، بعضی از لپ تاپ ها هم سوئیچی دارند که در جلوی لپ تاپ یا کنار آن است. اگر چنین دکمه یا سویئچی را پیدا کردید، بررسی کنید ببینید که فعال است یا نه.

کامپیوتر و روتر بی سیم خود را Restart کنید

اگر هنوز هم نمی توانید به شبکه وصل شوید، کامپیوتر خود یا روتر را reboot کنید. به نظر ساده می رسد، اما Wi-Fi adapter، یا سیستم عامل می تواند مشکل نرم افزاری یا firmware داشته باشد که با یک reboot می توانید آنرا برطرف کنید. اگر ابزارهای مجهز به Wi-Fi همگی در وصل شدن به شبکه ی Wi-Fi مشکل دارند، بهتر است روتر را برای 5 تا 10 ثانیه از برق بکشید، و دوباره آن را به برق متصل کنید. تکنیک «Power Cycling» روشی برای بازیابی عمکلرد صحیح روتر بی سیم است.

کانال Wi-Fi را روی روتر تغییر دهید

بیشتر روتر ها و ابزارهای Wi-Fi، از باند رادیویی 2.4GHz استفاده می کنند، که در ایالات متحده 11 کانال دارد. متاسفانه، تنها 3 کانال از این 11 کانال می توانند به طور همزمان و بدون همپوشانی یا تداخل با سایر کانال ها کار کنند، کانال های 1، 6 و 11. اما بد تر از آن، این است که بسیاری از روتر ها طوری تنظیم شده اند که به طور پیش فرض روی کانال 6 کار کنند. در نتیجه، تداخل روترهای دیگر مجاور، یکی از متداول ترین مشکل هاست، به ویژه در مکان های شلوغ مانند مجتمع های آپارتمانی یا مراکز خرید. کانال های رادیویی دیگری هم که از باند 2.4GHz استفاده می کنند (مانند امواج مایکرویو یا تلفن های بیسیم)، ممکن است با سیگنال های Wi-Fi تداخل داشته باشند.

اگر می خواهید ببینید که سایر روتر های بی سیم ممکن است با روتر شما تداخل داشته باشند، نگاهی به فهرست شبکه های بی سیم مجاورتان داشته باشید. اگر از Windows استفاده می کنید، روی آیکون شبکه که در پایین سمت راست است کلیک کنید. اگر شبکه های دیگری را هم می بینید، به ویژه آنهایی که سیگنال های قوی دارند ممکن است با سیگنال های روتر شما تداخل داشته باشند.

می توانید تداخل روتر خود را با تغییر دادن کانال اش، برطرف کنید. می توانید کورکورانه یک کانال را انتخاب کنید (مقلا کانال 1 یا 11) یا این که بررسی کنید و ببنید شبکه های اطراف از چه کانالی استفاده می کنند و شما هم کانال دیگری را انتخاب کنید. برای این کار می توانید از نرم افزار های رایگانی مثل InSSIDer  یا Vistumbler استفاده کنید، یا از برنامه ی تحت وبی مانند Meraki WiFi Stumbler استفاده کنید. اگر به هیچ کدام از این برنامه ها در لپ تاپ خود دسترسی ندارید، می توانید از برنامه ی Wifi Analyzer (برای ابزارهای آندرویدی) یا Wi-Fi Finder (برای ابزارهای ساخت Apple) استفاده کنید.

وقتی کانالی که می خواهید استفاده کنید را پیدا کردید، باید وارد کنترل پانل روتر شوید و کانال را تغییر دهید. برای دسترسی به محیط مبتنی بر وب  پانل روتر، یک پنجره در مروگر خود باز کنید و سپس IP روتر را در آن وارد کنید (این آدرس معمولا 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 است با این حال می توانید پشت روتر یا جعبه ی آنرا برای پیدا کردن آدرس نگاه کنید).

البته راه دیگری هم برای شناسایی آدرس روتر هست. اگر از Windows استفاده می کنید، روی آیکون شبکه راست کلیک کنید و  Network and Sharing Center را باز کنید. شبکه ای که به آن متصل هستید را انتخاب کنید و روی دکمه ی Details کلیک کنید. حالا آدرس Default Gateway که می بینید می شود آدرس روتر.

حالا می توانید وارد پانل مدیریت روتر شوید. اگر نمی دانید رمز عبور چیست و تا به حال هم تغییرش نداده اید، در سایت RouterPasswords.com می توانید آنرا پیدا کنید.

بعد از وارد شدن به پانل روتر، تنظیمات شبکه بی سیم را پیدا کرده و کانال را تغییر دهید. بسیاری از روتر ها ویژگی انتخاب خودکار کانال را دارند؛ اگر برای شما هم این طور است، می توانید آنرا غیرفعال کنید و به طور دستی آن را تنظیم کنید. مجددا، برای عمکلرد بهینه، بهتر است از کانال 1 یا 11 استفاده کنید. وقتی تنظیمات را ذخیره کردید، روتر باید ریست شود، اگر این اتفاق افتاد، مجددا به شبکه وصل شوید و ببینید که مشکل برطرف شده یا نه. اگر نه، شاید لازم باشد کانال دیگری را انتخاب کنید.

شاید نیاز به تغییر مکان روتر باشد

اگر مشکل اتصال به شبکه ی بی سیم، تنها زمانی رخ می دهد که از روتر دور باشید،  شاید راه حل ساده تری بتواند مساله را برطرف کند. آن راه هم خرید یک روتر با برد وسیع تر است، اما می توانید روش های دیگری را هم امتحان کنید (با این قیمت قطعات کامپیوتر تو ایران!). اول، مطمئن شوید که آنتن روتر به درستی وصل شده و در مکان صحیحی قرار گرفته است. بعد، ببینید که روتر پشت اشیای بزرگ قرار نگرفته باشد که می تواند سبب کاهش قدرت سیگنال شود. برای حصول به بهترین نتیجه، روتر خود را در فضایی باز قرار دهید تا سیگنال ها هم بتوانند آزادانه حرکت کنند.

اگر هنوز هم آن بردی را که می خواهید بدست نمی آورید، بهتر است روتر و مودم خود را به جایی که مرکزیت بیشتری در محل مورد نظرتان دارد، منتقل کنید. البته، محدودیت هایی هم دارید: روتر باید نزدیک به ورودی خط تلفن باشد. بیشتر مودم های کابلی می توانند به هر نوع خروجی کابلی وصل شوند، و مودم های DSL معمولا به ورودی های خط تلفن وصل می شوند.

بازگشت تنظیمات به حالت پیش فرض کارخانه سازنده

اگر هنوز هم مشکل اتصال پابرجاست، می توانید بازگشت به تنظیمات کارخانه را امتحان کنید. متاسفانه، این تمامی تنظیمات را پاک می کند، و باید تنظیمات امنیتی و اتصال به اینترنت را مجددا انجام دهید. وقتی آماده انجام این کار شدید، دکمه ی کوچک reset یا سوراخی که در پشت روتر قرار گرفته را پیدا کنید. اگر روتر شما دکمه ندارد و جایش سوراخ دارد، از یک سوزن یا مداد استفاده کنید و چند ثانیه آنرا در سوراخ فشار دهید و بعد رها کنید.

درایور Wireless Adapter را مجددا نصب کنید

بعد از ریست کامل روتر، اگر هنوز هم در اتصال مشکل دارید، بد نیست نصب مجدد Driver یا نرم افزار مخصوص Wireless adapter را امتحان کنید. اولین قدم در این فرآیند، دانلود کردن آخرین نسخه از سایت کارخانه سازنده ی روتر است. بعد از نصب، سیستم خود را reboot کنید.

Firmware را بروز کنید

اگر مشکل اتصال حتی با نصب driver هم برطرف نشد، شاید روتر شما یک مشکل فنی داشته باشد. سازنده های روترها معمولا بروز رسانی های firmware را برای روترهای خود منشتر می کنند تا مشکلات را برطرف کنند و یا ویژگی هایی را به آن اضافه کنند.

اگر می خواهید ببینید که برای روتر شما هم بروز رسانی عرضه شده یا نه، ابتدا وارد پانل مدیریت آن شوید، و ببینید که کدام نسخه نصب شده است، معمولا می توانید آن را در صفحه ی system یا status ببینید. بعد به وب سایت سازنده ی رورتر بروید و ببینید که بخش دانلود یا پشتیبانی برای firmware ها دارد. اگر آخرین نسخه را ندارید، آن را دانلود کنید و راهنمایی های لازم برای بروز رسانی روتر خود را دنبال کنید.

اگر نسخه ای که کارخانه عرضه کرده هم کارساز نبود، می توانید از یک نسخه ی open source استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر در این مورد، این مطلب را بخوانید.  اگر همه ی این راه ها رفتید و هیچ کدام مشکل شما را برطرف نکرد، بهتر است یک سخت افزار جدید را امتحان کنید.

برگرفته از:

How to Fix Your Wi-Fi Network: 7 Tips

 

 

 

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on آگوست 10, 2012, in شبکه and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

بیان دیدگاه