امنیت داده ها در حالت ابری بیشتر از desktop است

ترجمه و بازنویسی : بابک فخریلو

توجه : منظور از حالت ابری (Cloud computing)همان قرار گیری داده ها در محاسبات ابری است .

به مرور زمان که محل انجام محاسبات در desktop جای خود را به اینترنت می دهد ، نگرانی ها زیاد می شود . اگر شما اطلاعات خود را در سرور های شرکتی دیگر ذخیره کنید (به این حالت ذخیره ابری گویند) ، نسبت به امنیت آن چگونه اطمینان پیدا خواهید کرد ؟ . مسئول امنیت Google Apps ، Eran Feigenbaum بیشتر توضیح می دهد .

عرضه  نرم افزار های IT و خدماتش در بستر وب و از طریق مرورگر خلاصه ای از تعریف Cloud computing است . مثل این می ماند که جواهر قیمتی خود را از جوراب تان در آورده و به بانک سپرده باشید. خوبی بانک ، داشتن صرفه جویی های تولید انبوه است . از طرفی بانک محافظ ، گاو صندوق های محکم ، نظارت ویدئویی و امنیتی بیشتر از آنچه را که شما بتوانید انجام دهید فراهم می سازد . این مساله درباره داده ها نیز صادق است.

مهیا کنندگان Cloud چون Google با داده های روزانه میلیون ها کاربر سر و کار دارند . شما به عنوان یک مشتری با پرداخت کمترین هزینه  بیشترین خدمات ممکن را با لذت دریافت می کنید . ارائه دهندگان این سرویس ها با بهره گیری از حرفه ای ترین افراد در زمینه امنیت به شما درباره امنیت داده ها تضمین می دهند .

دیگر دوران خواندن خبرهای از دسترس رفتن داده ها گذشته است . داده هایی که روی USB ، لپ تاپ ها و MP3 players بوده و از بین رفته اند . گزارشی نشان می دهد طی دوره شش ماهه در لندن بیش از 60000 هزار ابزار دستی مسافران در تاکسی ها جا مانده . در میان آنها 55843 موبایل و 6193 سایر قطعات چون لپ تاپ بوند که فراموش شدند .

در این بین شرکت ها و بنگاه های تجاری زمان و منابع زیادی را برای حفاظت داده ها اختصاص می دهند . پس مشکل کجاست ؟

گزارشی نشان می دهند که سه چهارم از دست رفتن داده ها مربوط به خطاهای انسان است .

در حقیقت کارمندان بد ذات و بد اندیش نیستند ، و به دنبال از بین بردن داده ها نیستند . آنها  می خواهند که بخشی از کار خودرا در خانه به پایان برسانند . اجازه دادن به کارمندان برای دسترسی به داده های در هر زمان و هر جا ، در حالی که آن داده ها همزمان در حالت ابری ذخیره و محافظت شده است ، به صورت خودکار ریسک حذف داده ها را تا حد زیادی منتفی می کند .

مقاله ای که می خوانید در دفترم در California پیش نویس کردم  ، آن را در هتلی در اروپا ویرایش کردم و با همکارانم به اشتراک گذاشتم ، و حالا از لپ تاپ یکی از همکارانم پستش کردم . همه این کارها بدون نیاز به استفاده از email ، download یا USB Disk انجام شد .  همه چیز در cloud  صورت گرفت .

فناوری ابری مزایای امنیتی دیگری هم دارد . بسیاری از سازمان ها 30یا  60روز را برای نصب وصله های امنیتی روی سیستم هایشان سپری می کنند ، که در نوع خودش نگرانی مهمی است .

این سیستم های سنتی IT  نسبت به خطرهای امنیتی در معرض آسیب هستند . درمقابل ، ما سیستم محاسباتی مشابهی را اجرا کردیم ، و در آن وقتی که نوبت به نصب وصله رسید ، کارها سریع تر و یک ریخت تر از سابق پیش رفت .

در نهایت ، سوال دیگری که مطرح می شود درباره امنیتی فیزیکی data centres و قابلیت اعتماد محصولات ما است. در گوگل ما داده های کاربران را در چندین data centre توزیع می کنیم تا اگر برای یکی مشکلی پیش آمد ، نگرانی درباره امنیت و دسترسی به آن برای وجود نداشته باشد .

با وجود این که در شهر میلان سیلی تمام شهر را فرا گرفت و به data centres مهمی آسیب زد ، اما کارمندان گوگل هیچ گونه قطعی در دریافت خدمات نداشتند .

مسلما هیچ سیستمی 100 %  بدون نقص و 100 % امن نیست . هر از چندگاهی سیستم ها با مشکلات امنیتی جدیدی روبرو می شوند . سوال حقیقی اینجا است که چه نیروی انسانی ، پردازش و تکنولوژی وجود دارد که تاثیر رویداد ها را بر سیستم ها به کمینه ترین حالت برساند و در صورت رخ دادن اتفاقی ناگوار سرعت پاسخ گویی چقدر خواهد بود .

ما سیستم های خود را با امنیت بنا کرده ایم و تیمی داریم که به صورت مداوم خطرهای جدید را بررسی و به سرعت آنها را بر طرف می سازند . در حال حاضر بیش از 1.75 میلیون بنگاه تجاری برای استفاده از مجموعه Google Apps ثبت نام کرده اند ، چرا که تیم ما نگرانی های آنها را در زمینه های یاد شده بر طرف می سازد.

ما معتقدیم که آینده محاسبات در بستر cloud خواهد بود . راه حل های مبتنی بر Cloud از لحاظ قیمت به صرفه و کارا هستند ، و امنیت بیشتری را ارائه می دهند .

اگر مقاله به گوگل چقدر اعتماد را نمی خواندم اعتماد بیشتری به مقاله پیش رو داشتم . به هر حال هنوز سوال های زیادی راجع به حفظ حریم شخصی کاربران توسط گوگل مطرح است .

منبع :

http://www.computerweekly.com/Articles/2009/09/10/237659/data-can-be-safer-in-the-cloud-than-on-the-desktop.htm

دربارهٔ Persian Developer

I Love Developing applications

Posted on سپتامبر 14, 2009, in وب, وب 2.0, امنیت and tagged , , . Bookmark the permalink. ۱ دیدگاه.

  1. ای ول دمت گرم مقاله خوبی بود……مر30…..

بیان دیدگاه