لوح وسوسه‌گر آقاي جابز(نقدی بر ipad)

محصول جنجالی اپل

آي پد چيست؟

آي‌پد يک تبلت است که توسط شرکت اپل توليد شده و از نظر ساختار و کارآيي تقريبا بين تلفن‌هاي هوشمند و نت‌بوک‌ها قرار مي‌گيرد. اين وسيله که اغلب کاربردهاي رايج در کامپيوترها را مي‌تواند انجام دهد داراي صفحه لمسي است و در آن از کيبورد به معناي رايج استفاده نمي‌شود. کليه دستورات از طريق صفحه نمايشگر و به‌طور لمسي به دستگاه منتقل مي‌شود. اين وسيله مجهز به سيستم عامل شرکت اپل است که قبلا در گوشي‌هاي آيفون استفاده شده بود و به همان نام iPhone OS شناخته مي‌شود. اپل با ايجاد تغييراتي در اين سيستم عامل و ارتقاي رابط کاربري براي صفحه نمايش بزرگ، آن را براي آي‌پد هم مورد استفاده قرار داد. صفحه‌نمايش اين تبلت 7/9 اينچ معادل 25 سانتي‌متر و ساختار آن از نوع LED backlight است. نمايشگر لمسي اين وسيله از نوع خازني است که با لمس آن دستورات به دستگاه منتقل مي‌شود. ظرفيت هاردديسک آي‌پد از 16 تا 64 گيگابايت متنوع است. اين دستگاه در دو مدل اصلي توليد مي‌شود نوع اول داراي شبکه بي‌سيم با استاندارد 802.11n است و نوع دوم علاوه بر Wi-Fi از شبکه 3G هم پشتيباني مي‌کند ضمن اين‌که در آن يک ردياب A-GPS هم قرار داده شده است. هر دو مدل در سه ظرفيت 16، 32 و 64 گيگابايت توليد مي‌شوند و بلوتوث دارند. يک کانکتور 30 پين نيز براي اتصال آي‌پد به وسايلي جانبي در نظر گرفته شده است.

نرم افزار

بيشترين اعتراضاتي که در مورد آيفون وجود دارد مربوط به بخش نرم‌افزاري آن است زيرا از نظر سخت‌افزار در شرايط عادي مشکلي ديده نمي‌شود. اگرچه ظرفيت رم آن ظاهرا پايين است اما سرعت اجراي برنامه‌ها و ويژگي‌هاي مرتبط با سيستم‌عامل مشکلي ندارد.

اپل در آي‌پد به دنبال يک مفهوم است و مي‌گويد در آي‌پد به دنبال يک فرهنگ باشيد اين دستگاه تنها يک محصول نيست. اين نگرش باعث شده تا کاربران زيادي از اين وضعيت ناراضي باشند زيرا سياستي است که قبلا تجربه نشده است. اپل تلاش مي‌کند دسترسي کاربران به منابع فروش نرم‌افزار آسان باشد و تنها با يک کليک وارد فروشگاه‌هاي آنلاين اپل شويد و در کنار آن هم قيمت نرم‌افزارها را کاهش داده است. البته اپل به اندازه گوگل سخاوتمند نيست ولي به عنوان مثال 27 درصد از نرم‌افزارهاي فروشگاه آنلاين اپل رايگان هستند و ساير نرم‌افزارها نيز اغلب قيمتي بين يک تا 10 دلار دارند که اين مساله دسترسي به نرم‌افزارها را آسان مي‌کند. اما در مقابل آن اپل به شدت روي محتوا سخت‌گير است. نرم‌افزارهايي که بدون مجوز باشند امکان نصب روي ‌آي‌پد و آيفون را ندارند و اين مساله با شدت بيشتري روي موزيک‌ها و ساير قالب‌هاي صوتي و تصويري هم وجود دارد و در نتيجه محدوديت‌هاي زيادي کاربران را تهديد مي‌کند.

سيستم‌عامل آي‌پد همان سيستم عامل آيفون در نسخه 2/3 است ولي تمام نرم‌افزارهاي آيفون روي اين دستگاه قابل نصب نيستند.

نرم‌افزارهايي که به‌طور پيش‌فرض روي اين دستگاه نصب شده است اغلب فعاليت‌هاي عادي را جواب خواهد داد. به عنوان مثال ديدن عکس‌ها، پخش فيلم و موسيقي، گشت و گذار در وب و چک کردن ايميل‌ها به راحتي با نرم‌افزارهاي اوليه آي‌پد قابل اجرا است. براي افزايش کارآيي‌ها بايد نرم‌افزارها را ارتقا دهيد و کاربردهاي بيشتري را به آن اضافه کنيد.

بازار آي‌پد

10 آپريل زماني بود که آي‌پد به‌طور رسمي وارد بازار شد و در ابتدا 300 هزار نفر از افرادي که از قبل ثبت نام کرده بودند در اولويت قرار داشتند. البته اين تعداد به‌طور يک‌جا به فروشگاه اپل نرفتند و نتيجه اين شد که آي‌پد در روز اول در 30 هزار نسخه به فروش رسيد. اما آن‌چه جالب است واکنشي بود که ايراني‌ها به اين قضيه نشان دادند. يکي از اولين سايت‌هاي ايراني که به‌طور اينترنتي فروش آي‌پد را آغاز کرد سايت «چاره» بود که در همان روز دوم آگهي اين دستگاه را روي سايت گذاشت. اما آنچه که جاي اميدواري براي آينده اين قبيل حرکت‌ها دارد واکنشي است که فروشندگان مجتمع پايتخت به عنوان بزرگ‌ترين مرکز فروش نوت‌بوک در ايران داشتند. تقريبا کم‌تر از 72 ساعت بعد از ارايه رسمي در آمريکا اين دستگاه در مجتمع پايتخت قابل تهيه بود که در چندين فروشگاه در اين مرکز خريد ارايه مي‌شد.

قيمت آي‌پد هنوز به هيچ عنوان منطقي نيست. مخصوصا در ايران ولي بايد به چشم يک نوبرانه جديد بازار فناوري به آن نگاه کرد که هر کسي حاضر نيست بهاي آن را بپردازد. هزينه‌هاي انتقال اين محصول به ايران همچنان بالا است و در قيمت نهايي آن تاثير زيادي دارد. به‌هرحال براي کاربران عادي توصيه نمي‌شود. قیمت این دستگاه از یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان متنوع است البته اغلب مدل‌هایی که وارد شده با توجه به این‌که دارای ظرفیت 64 گیگابایت هستند بین 1 میلیون و 400 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارند.

اما در آمريکا قيمت اين مدل‌ها بر اساس نوع شبکه و ظرفيت آن‌ها انتخاب شده است. مدل‌هاي معمولي با ظرفيت 16 گيگابايت به قيمت 500 دلار، با ظرفيت 32 به قيمت 600 دلار و با ظرفيت 64 گيگابايت به قيمت 700 دلار فروخته مي‌شوند. گران‌ترين آي‌پد مجهز به Wi-Fi و 3Gاست و ظرفيت آن هم 64 گيگابايت است که با قيمت حدود 830 دلار فروخته مي‌شود.

محصول جنجالی اپل

سخت‌افزار آي‌پد

صفحه نمايش اين دستگاه تقريبا 10 اينچي و دقت تصوير آن 1024 x 768 پيکسل است. نوع اين صفحه نمايش از مدل‌هاي LCD است با اين تفاوت که براي ساختار نور پشت زمينه آن از فناوري LED backlight استفاده شده است. سطح رويي اين نمايشگر از پوششي تشکيل شده که اصطلاحا ضدچربي و ضدخش است و اين باعث مي‌شود تا بر اثر تماس مکرر انگشتان، اين صفحه با چربي انگشتان کدر نشود همچنين در صورت تماس ناخن با آن به راحتي خراشيده نمي‌شود. البته در طراحي نمايشگر تنها به تماس دست (بدون روکش) توجه شده و براي کار با آي‌پد از قلم استفاده نمي‌شود.

صفحه نمايش آي‌پد به همراه دو گيرنده حساس کار مي‌کند که يکي از آن‌ها وظيفه تطبيق و تنظيم نور صفحه‌نمايش با محيط را دارد و ديگري نيز جهت نمايش را با توجه به وضعيت قرار گرفتن سه بعدي دستگاه مشخص مي‌کند. اين گيرنده به جاذبه زمين حساس است و بر اساس آن صفحه نمايش مي‌تواند افقي يا عمودي تصوير را نشان دهد. البته مي‌توان اين وضعيت را قفل کرد. آي‌پد مي‌تواند صفحه ‌نمايش را در تمام جهات و با زاويه 90 درجه بچرخاند. نسبت تصوير در آي‌پد 4:3 است.

در قسمت پايين در سمت راست دستگاه 3 اسپيکر کوچک قرار داده شده و کليد تنظيم صدا در همان سمت راست دستگاه است. براي خروجي هدفون مي‌توان از جک 5/3 ميلي‌متري استفاده کرد. يک ميکروفون نيز درون دستگاه قرار دارد. علاوه بر اتصال هدفون به اين جک صوتي مي‌توان از هدفون‌هاي بلوتوث و وايرلس هم استفاده کرد زيرا آي‌پد مجهز به تراشه‌اي براي پشتيباني از Bluetooth 2.1 به همراه EDRاست که با استانداردهايي مثل HSP، A2DPو HIDسازگار است. علاوه بر هدفون، کيبوردهاي بي‌سيم نيز از همين طريق به آي‌پد متصل مي‌شوند. در آي‌پد هيچ درگاهي براي خروج تصوير با فرمت HD قرار داده نشده با اين حال مي‌توان از طريق کانکتور 30 پين خروجي تصوير را با دقت تصوير در استاندارد 576i از طريق پورت VGA دريافت کرد.

آي‌پد از يک باتري ليتيومي قابل شارژ دروني استفاده مي‌کند و باتري آن در حالت عادي قابل تعويض نيست. شدت جرياني که براي شارژ اين دستگاه در نظر گرفته شده 2 آمپر است و از طريق يک آداپتور که داراي رابط USB است مي‌توان اين توان را فراهم کرد با اين حال علاوه بر اين آداپتور از طريق پورت USB کامپيوتر نيز قابل شارژ است. درگاه USB متصل به کامپيوتر جريان کم‌تري دارد و شدت آن تنها 500 ميلي آمپر است به اين ترتيب در اين حالت با سرعت کم‌تري شارژ مي‌شود. اپل مدعي است باتري اين دستگاه مي‌تواند قدرت لازم براي پخش 10 ساعت ويديو و 140 ساعت موزيک را فراهم کند ضمن اين‌که مي‌تواند تا يک ماه در حالت نيمه‌فعال باقي بماند.

سايت iFixit گزارش جالبي در مورد پردازنده‌هاي آي‌پد داشت که با برش عرضي از اين پردازنده‌ها آن را تهيه کرده بود و زير ميکروسکوپ الکتروني، اين ساختار را نشان داد. پردازنده آي‌پد Apple A4 نام دارد و توسط شرکت اپل طراحي شده است با اين حال اين پردازنده توسط سامسونگ ساخته مي‌شود. پردازنده A4 ساختاري بسته‌اي دارد و هر کدام از بخش‌هاي درون اين مجموعه کنار هم قرار مي‌گيرند. اين بخش‌ها شامل يک پردازنده تک هسته‌اي به همراه دو تراشه رم هستند. در اين مرحله رم‌ها نيز توسط سامسونگ ساخته شده‌اند ولي اپل مي‌تواند از توليدات ساير شرکت‌هاي سازنده رم نيز استفاده کند. دو لايه رم در اين مجموعه که نام کلي پردازنده بر آن گذاشته شده قرار گرفته است که هرکدام از اين لايه‌ها 128 مگابايت ظرفيت دارند و در مجموع ظرفيت رم آي پد 256 مگابايت است. پردازنده A4 تقريبا مشابه با همان پردازنده‌اي است که اپل در گوشي‌هاي آيفون مورد استفاده قرار داد و حتي بررسي‌هاي نرم‌افزاري نيز نشان مي‌دهد قدرت پردازنده آي‌پد با پردازنده‌اي که در آيفون 3Gs استفاده شده برابر است با اين حال از نظر فني نمي‌توان اثبات کرد که اين مدل نيز دقيقا همان پردازنده است.

مدل معمولي اين دستگاه 680 گرم وزن دارد و وزن مدل 3G آن 730 گرم است. اندازه آي‌پد در تمام مدل‌ها يکسان و ابعاد آن 24×19 سانتي‌متر است. اين دستگاه 3/1 سانتي‌متر ارتفاع دارد.

محصول جنجالی اپل

بررسی

بعد از روشن کردن دستگاه پيامي روي صفحه نمايش داده مي‌شود که بايد از برنامه آي‌تونز استفاده کنيد. اولين مشکل در آغاز کار خود را نشان مي‌دهد. يعني براي کار با اين دستگاه اول از هر چيز بايد به يک کامپيوتر دسترسي داشته باشيد. بعد از دانلود برنامه 93 مگابايتي آي‌تیونز از سايت اپل و نصب آن روي کامپيوتر، آي‌پد را از طريق کابل USB به کامپيوتر متصل مي‌کنيد و در اين هنگام سيستم عامل آي‌پد اجرا خواهد شد. آيکون‌هاي زيادي روي صفحه دسکتاپ نيست. 13 آيکون نماينده مجموع فعاليت‌هايي است که آي‌پد مي‌تواند در آغاز کار انجام دهد. تقويم، دفترچه تلفن، نقشه و يادداشت‌ها نماي يک دستيار ديجيتالي را به آي‌پد مي‌دهند و سه آيکون ديگر که براي پخش فيلم، موسيقي و عکس‌ها هستند جنبه يک آي‌پاد را در اين دستگاه حفظ مي‌کنند. قابليت‌هاي تحت شبکه و اينترنت بعد ديگري از کاربردهاي آي‌پد را نشان مي‌دهد که شامل مرورگر سافاري، برنامه دسترسي به ايميل‌‌ها که سرويس‌دهنده‌هاي اصلي ايميل در آن تعريف شده‌اند، آيکوني براي دسترسي مستقيم به سايت ويديوهاي آنلاين يوتيوب و در نهايت آيکون ورود به فروشگاه آنلاين اپل است. اين مورد آخر براي اغلب کاربران ايراني بدون استفاده خواهد بود زيرا به محض کليک روي آن پيغامي ظاهر خواهد شد که اين سرويس در منطقه شما ارايه نمي‌شود. بنابراين ناچاريد همچنان از نرم‌افزارهاي قفل شکسته استفاده کنيد. دسکتاپ اوليه با لمس تصوير جابه‌جا مي‌شود و به‌طور معمول نرم‌افزارهاي نصب شده در دسکتاپ دوم نشان دداده مي‌شوند که اگر تعداد آن‌ها براي قرار گرفتن در يک صفحه زياد باشد بايد با لمس تصوير و حرکت آن به چپ و راست بين دسکتاپ‌ها جابه‌جا شويد. يکي ديگر از امکاناتي که در مرورگر سافاري اضافه شده بود ايجاد آيکون‌هاي ميانبر روي دسکتاپ براي سايت‌هاي مختلف است.

آيکون ديگري که روي صفحه اصلي ديده مي‌شود مربوط به تنظيمات دستگاه مي‌شود که در آن گزينه‌هاي مختلفي براي کار با آي‌پد قرار گرفته است. در اين منو اولين مورد مربوط به تنظيم شبکه بي‌سيم دستگاه است که به‌طور خودکار شبکه‌ها را شناسايي مي‌کند و البته مي‌توانيد آن را غير فعال کنيد.

در گزينه بعدي تنظيمات مربوط به صفحه نمايش و تصوير پشت زمينه ديده مي‌شود. آي‌پد نور صفحه را به‌طور خودکار تنظيم مي‌کند و اين مورد ار هم مي‌توانيد غيرفعال کنيد تا با روشنايي ثابت ديده شود. براي تصوير پشت زمينه علاوه بر عکس‌هاي پيش‌فرض مي‌توان از تصاويري که توسط برنامه آي‌تونز به دستگاه منتقل کرده‌ايد استفاده کنيد. تنظيمات قاب عکس براي تبديل آي‌پد به يک فريم عکس ديجيتالي از ديگر گزينه‌هاي منوي اصلي است.

در منوي بعدي گزينه‌هاي اصلي تنظيمات دستگاه قرار گرفته است که با گزينه اطلاعات دستگاه آغاز مي‌شود. تنظيم صدا، نوع شبکه، بلوتوث، قفل دستگاه، زمان و زبان در اين قسمت ديده مي‌شود و بعد از آن هم اطلاعات مربوط به ايميل، دفترچه تلفن و تقويم را وارد مي‌کنيد. به عنوان مثال مي‌توانيد تعيين کنيد پيش نمايش ايميل‌ها به چه صورتي باشد يا چه تعداد ايميل در صفحه نمايش داده شود.

تنظيمات مربوط به مرورگر سافاري، عکس‌ها، ويديو و آي‌پاد به ترتيب در مراحل بعدي قرار دارند و در آخر هم مي‌توانيد اکانت فروشگاه آنلاين اپل را تنظيم کنيد.

مزاياي آي‌پد

آي‌پد مخالفاني سرسخت و موافقاني متعصب دارد و اين مساله باعث مي‌شود تا امکانات و نقطه ضعف‌هاي آن با بزرگ‌نمايي همراه باشد اما به‌طور خلاصه مزيت‌هاي آن را مي‌توان بيان کرد:

«
در اکثر نقدهايي که در مورد آي‌پد شده بود يک ويژگي کم‌تر ديده شد و آن هم طراحي اين محصول است. ضخامت 3/1 سانتي‌متر به همراه نوع بدنه و آن سيب گاز زده چه کسي را اغوا نمي‌کند؟

«
شبکه بي‌سيم و بطور کلي روش‌هاي ارتباط بي‌سيم در آي‌پد قابل توجه است البته بايد هزينه آن را بپردازيد و مدل 3G را انتخاب کنيد. اتصال ميکروسيم از جمله اين امکانات است که از طريق سرويس‌دهنده‌هاي مخابراتي فراهم مي‌شود.

«
عمر باتري آي‌پد در مقايسه با حجم و اندازه آن قابل توجه است. اين دستگاه تنها حدود 700 گرم وزن دارد و باتري آن مي‌تواند تا 10 ساعت فيلم را به صورت تمام صفحه نمايش دهد، 140 ساعت موسيقي پخش کند و تا يک ماه در حالت نيمه‌فعال روشن بماند.

«
اندازه آي‌پد واقعا کوچک است. اگر آن را با آيفون مقايسه کنيم اين وسيله در مقايسه با کارهايي که آيفون انجام مي‌دهد شايد بزرگ هم باشد اما نسبت به نت‌بوک‌ها و نوت‌بوک‌ها حجم آن قابل مقايسه نيست. وزن اندک دستگاه نيز از ديگر امتيازات آن است.

«
کيفيت صفحه نمايش واقعا بالا است. رنگ‌هاي زنده و تصاوير شفاف از ويژگي‌هاي اصلي تصوير در اين دستگاه است.

«
لوازم جانبي آي‌پد در ظاهر امتياز محسوب نمي‌شوند ولي قابليت‌هاي زيادي را به اين دستگاه اضافه مي‌کنند.

معايب آي‌پد

«
اين دستگاه MultiTask نيست. يعني نمي‌تواند چند کار را با هم انجام دهد. باور مي‌کنيد يک دستگاه که ادعاي قتل نت‌بوک‌ها را دارد اينطور باشد؟

«
زبان فارسي در اين دستگاه پشتيباني نمي‌شود البته فونت عربي آن سالم است. در آي‌پد نيم‌فاصله نداريد و تمام حروف فارسي هم به‌طور کامل نشان داده نمي‌شوند.

«
با خريد آي‌پد اين اجازه را به اپل مي‌دهيد تا در صورتي‌که صلاح ديدند استفاده شما از يک نرم‌افزار را محدود کنند و اين يعني اپل حق نظارت بر استفاده کاربر از محتواي مجاز را دارد. اگر اپل متوجه شود از نرم‌افزار، موزيک يا فيلم استفاده غير قانوني مي‌کنيد مي‌تواند جلوي دسترسي شما را بگيرد.

«
چرا بايد مهم‌ترين پورت مورد استفاده در تمام کامپيوترهاي جهان در اين دستگاه ناديده گرفته شود؟ آي‌پد داراي درگاه USB نيست.

«
حداکثر ظرفيتي که در آي‌پدها براي ذخيره فايل‌ها در نظر گرفته شده 64 گيگابايت است. اگر 10 سال پيش بود اين ظرفيت يک امتياز براي آي‌پد بود ولي امروز ظرفيت 64 گيگابايت يک شوخي است.

«
تنها پل ارتباط با آي‌پد از طريق برنامه آي‌تونز است. براي ورود فيلم، عکس و موسيقي بايد اين برنامه، فايل‌ها را به فرمت‌هاي قابل شناسايي توسط آي‌پد تبديل کند. اگر با آيفون کار کرده باشيد اين موارد تا حدود زيادي قابل درک هستند ولي در غير اين صورت بايد قبول کنيد که يک فايل MP3 در آي‌پد هيچ کاربردي ندارد.

«
دسترسي به درايوها نداريد. مديريت فايل‌ها تنها از طريق سيستم عامل انجام مي‌شود. براي پاک کردن يک فايل براي بار اول نيم‌ساعت بايد وقت صرف کنيد تا راه آن راپيدا کنيد.

محصول جنجالی اپل

«
تايپ در حالت عمودي صفحه نمايش يک ماراتن نفس گير است. دکمه‌ها کوچک هستند و صفحه‌ هم ليز است. کوچک‌ترين حرکت دست مي‌تواند يک حرف تلقي شود و بارها بايد کلمات را پاک کنيد و مجددا بنويسيد. در حالت افقي شرايط نسبتا بهتري وجود دارد.

«
درگاه شبکه ندارد. ورودي کارت حافظه ندارد. خروجي تصوير با فرمت HD مانند درگاه HDMI ندارد، دوربين ندارد. کيبورد مستقل ندارد.

«
همان نکته‌اي که يکي از مزيت‌هاي اين دستگاه بود يکي از عيب‌هاي بزرگ آن است. هر کاري بخواهيد انجام دهيد نياز به يک آداپتور يا رابط يا مبدل داريد. به اندازه قيمت خود دستگاه بايد براي لوازم جانبي آن هزينه کنيد. مهم‌ترين مثال‌هاي اين لوازم جانبي هم کيبورد و دوربين وب‌کم است.

«
يکي از کاربردهاي آي‌پد خواندن کتاب‌هاي الکترونيکي است. اما اين کاربرد هم ناقص ارايه مي‌شود. در اغلب کتاب‌خوان‌هاي ديجيتال نور از کنار‌ه‌ها يا از جلوي تصوير تابيده مي‌شود اما در آي‌پد نور پشت زمينه وجود دارد که چشم را در طولاني مدت خسته مي‌کند.

«
کاربران با خريد آي‌پد بايد وفادار به اپل باقي بمانند حتي اگر نخواهند. مرورگري که اپل پيشنهاد مي‌کند، برنامه پخشي که اپل تاييد مي‌کند، بازي‌هايي که در فروشگاه اپل فروخته مي‌شوند و …

گارانتی تک‌تیم

قیمت: 1میلیون و 400 هزار تومان

منبع : هفته نامه ی عصر ارتباط

Posted on آوریل 17, 2010, in اخبار, سخت افزار, عمومی and tagged , , , . Bookmark the permalink. 9 دیدگاه.

  1. ممنون بهنام جون!
    آقا راستی این بنر بالای صفحه رو درست کنید. نوشته softwar. یه e کم داره :دی

  2. بهنام از مطلب مفصلت ممنون.
    آقای امیر حسین دقت نظر خوبی دارید ! مرسی

  3. بهنام جون مدمت گرم…
    مطلبت خیلی پر بار بود …

  4. مطلب بسیار خوبی بود ممنون

  5. nemidoonam i etelaato az koja ovorin ama apad farsi ro behtaraz windows support mikone!!!!

  6. دوست عزیز اگه ممکنه بیشتر توضیح بدید، تا اونجایی که ما می دونیم میونه Apple با فارسی خوب نیست. مگه پشتیبانی ویندوز چه عیبی داره ؟

  7. @houman
    دوست عزیز همون طور که توی متن می بینید منبع این مطلب هفته نامه ی عصر ارتباط است و در ضمن ساپورت کردن فقط به معنی نشون دادن متن فارسی نیست.

  8. بسیار جالب بود:)

بیان دیدگاه